Kan PWO vara farligt: Potentiella biverkningar

PWO-och-andra-kosttillskott

PWO är ett fantastiskt kosttillskott för att få extra energi, uthållighet och fokus på gymmet. Men är det farligt och vad händer när man tar för mycket? Här är allt du behöver veta om PWO ur ett hälsoperspektiv.


Pre-workouts är inte farligt, men om det konsumeras på fel sätt så kan du uppleva flera otrevliga bieffekter.

Om du använder PWO så finns det ett par saker du måste ha koll på. För många människor är helt omedvetna om vad det är de dricker och hur det ska drickas.

Här är allt du behöver ha koll på för att få ut så mycket som möjligt ur ditt PWO på ett hälsosamt och effektivt sätt.

Är PWO farligt

PWO-och-shakes-på-gymmet

PWO anses vara ett säkert kosttillskott, så länge det inte överkonsumeras kraftigt. Om du får i dig för mycket, så kan du uppleva negativa bieffekter.

För att ta reda på om PWO är farligt eller ej, så behöver vi veta vad en pre-workout innehåller. Vilket kan variera från produkt till produkt.

De aktiva ingredienserna i majoriteten av alla PWO-tillskott är: koffein, beta-alanin, aminosyror och kreatin.

Vi har gått igenom varje ingrediens en för en.

Koffein

Undersökningar visar att ungefär 86% av alla svenskar mellan 18 och 79 år dricker kaffe. Mer än hälften av dessa konsumerar kaffe dagligen. Många av oss konsumerar med andra ord koffein regelbundet.

Enligt en Australiensk studie så ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med 22% om man dricker mer än 6 koppar kaffe om dagen.

6 koppar kaffe är ungefär 570 mg koffein, beroende på om du dricker bryggkaffe eller espresso.

Så låt oss titta på hur mycket koffein de vinnande tillskotten från vårt årliga PWO bäst i test innehåller.

De flesta tillskotten innehåller alltså mindre koffein per portion än vad som anses vara farligt.

Däremot bör du vara försiktig med att inte dricka för många pre-workouts. Det är också viktigt att vara vaksam med vad du dricker. Om du dricker två kaffe, en energidryck och en PWO på en dag – så kan du få i dig mer koffein än vad som är hälsosamt.

Slutsatsen är att de flesta PWO-tillskotten innehåller stora mängder koffein, men inte så stora mängder att det anses vara farligt.

Beta-alanin

Beta-alanin är en aminosyra. Den är vanligt förekommande i pre-workouts då den har visat sig motverka trötthet.

En vanlig bieffekt av PWO är att huden börjar klia. Det är på grund av beta-alanin, främst när man konsumerat aminosyran i större mängder.

Kliandet är inget man behöver oroa sig över och det brukar gå över efter ett par dagar eller en vecka.

Om huden fortsätter vara irriterad kan det vara bra att testa en PWO som innehåller mindre eller inget beta-alanin.

Beta-alanin produceras även naturligt i kroppen. Det anses vara säkert att ta beta-alanin som kosttillskott.

Man har däremot sett att beta-alanin kan påverka vissa hjärtmediciner. Du bör därför konsultera med läkare innan du använder kosttillskott som innehåller aminosyran.

Kreatin

Även kreatin anses vara ett säkert kosttillskott för hälsosamma individer.

Det finns en gräns för hur mycket kreatin kroppen kan absorbera. När du får i dig för mycket, så kommer överskottet ut genom urinen.

Det är rekommenderat att hålla sig till max 5 gram kreatin per dag. Om du får i dig mer, så ökar du risken för negativa bieffekter.

Tecken på att du överdoserat kreatin:

  • Illamående
  • Diarré
  • Magont
  • Uppblåst mage

Låt oss återigen ta en titt på de tillskott som utnämndes till årets bästa PWO, för att se hur mycket kreatin de innehåller.

Ingen av våra topplistade PWO-tillskott går alltså över gränsen för den rekommenderade dosen.

Om du tar kreatintillskott separat bör du undvika ovanstående tillskott, då risken är överhängande att du får i dig för mycket. Använd istället ett PWO som inte innehåller kreatin, exempelvis Core PWO Zero.

Läs vårt årliga kreatin bäst i test för att hitta de mest prisvärda kreatintillskotten.

Aminosyror

Aminosyror finns i det mesta. Från din proteinshake till varje måltid du äter. Vi behöver aminosyror för att överleva och att konsumera dem som kosttillskott anses vara säkert.

Det finns ingen rekommendation för hur mycket aminosyror du kan konsumera som mest.

Men stora mängder aminosyror och protein kräver extraarbete för dina njurar. Studier har visat att en proteinrik kost kan orsaka problem för människor med försämrad njurfunktion.

För en hälsosam vuxen person behöver man inte oroa sig för mängden aminosyror i PWO-tillskott.

Vad händer om man tar för mycket PWO

Negativa bieffekter av PWO orsakas främst av kaffein, beta-alanin och kreatin.

Tecken på att du fått i dig för mycket:

  • Darrningar
  • Dålig fokus
  • Hjärtklappningar
  • Högt blodtryck
  • Kramper
  • Magproblem
  • Kliande hud
  • Dålig sömn

Det finns pre-workouts som innehåller stora mängder kaffein. Biverkningarna blir därför nästan identiska med när du druckit för mycket kaffe.

Vad många människor glömmer bort är att du inte bara behöver begränsa mängden PWO – men även andra drycker och tillskott.

Om du drack en kopp kaffe på morgonen, en energidryck vid lunch och sedan en PWO efter jobbet, så finns risken för att du överdoserar mängden koffein.

När du tar PWO bör du alltid vara försiktig och medveten om vad du druckit eller ätit under dagen.

Eftersom pre-workouts och energidrycker smakar så gott och ger oss en energiboost, är det lätt hänt att vi glömmer bort att vissa ingredienser kan ge biverkningar om de överdoseras.

Är PWO dopingklassat

Man-sitter-med-PWO-och-andra-kosttillskott

PWO är inte dopingklassat och är fullt lagligt att använda.

När du köper kosttillskott rekommenderar vi att du gör det från en väletablerad svensk butik och från en känd tillverkare.

Både försäljaren och tillverkaren behöver genomgå åtskilliga tester för att kunna sälja hälsokost. Man är därför väldigt noga och tydlig med vilka ingredienser kosttillskotten innehåller och vilken effekt de har.

I Sverige rekommenderar vi att du köper kosttillskott från Svenskt Kosttillskott, Gymgrossisten, Svensk hälsokost eller Proteinbolaget.

Kan man ta PWO varje dag

Skopa-fylld-med-pulver

Det är fullt möjligt att ta PWO varje dag – men det är inget vi rekommenderar.

Om du tar PWO dagligen så kommer effekten att försämras efter en tid. Kroppen vänjer sig och du kommer att behöva öka dosen för att få samma pump och energi.

Fråga någon som druckit kaffe i ett par år om de får en stark energiboost av kaffet. Med största sannolikhet behöver de kaffe på morgonen för att bli ”normala”, men någon energikick får de inte. Till skillnad från när de började dricka kaffe.

Det är för att kroppen vänjer sig och toleransen ökar. Precis som med PWO.

Du vill därför inte dricka PWO inför varje träningspass och heller inte varje dag. Istället bör du begränsa användandet till när du verkligen behöver det. Under dagar då du känner dig trött och behöver lite extra energi.

Om din PWO dessutom innehåller kreatin, så bör du ta regelbundna pauser för att effekten inte ska avta. Oftast tar man kreatin i 8 veckor, för att sedan ha ett uppehåll i en månad. Här kan du läsa mer om hur kreatin fungerar.

Läs också