Blanda din egen PWO: Våra 3 bästa recept

Egenblandad-PWO

Att göra en egen PWO är inte svårt. Men det kommer att behövas ett par viktiga ingredienser, för att shaken ska bli lika effektiv som den från butiken. Så här gör du en riktigt grym PWO.


Det vi gillar med att blanda en egen PWO är att de kan designas för specifika ändamål. Exempelvis om du vill ha bättre fokus och uthållighet, eller vill ha mer kraft och styrka.

Eller varför inte en kombination av de båda.

Längre ner hittar du våra 3 bästa PWO-recept.

Varför göra sin egen PWO

Att köpa ett PWO-pulver som redan är färdiggjort har sina fördelar. Det är framförallt smidigt och enkelt.

Men det innebär också att du många gånger får i dig stimulanter och ämnen som du egentligen inte vill ha. Doseringen kan vara helt fel och det kan i längden bli ganska kostsamt.

När du gör din egen PWO har du full kontroll över vad shaken innehåller och i hur stora mängder. Du kan dessutom experimentera och modifiera innehållet så att det passar dig och din kropp perfekt.

För att inte nämna att det ofta blir billigare att göra det själv.

Om du vill köpa ett färdigt pulver, kan du läsa vårt PWO bäst i test för att hitta de mest prisvärda alternativen för i år.

Hur du blandar din egen PWO

Det låter avancerat, men det är egentligen superenkelt att göra sin egen PWO.

Allt du behöver göra är att köpa in de tillskott, näringsämnen och smaksättare som du vill ha i drycken – och sedan börja blanda med vatten.

PWO baseras främst på dessa tillskott:

  • Kreatin
  • Beta-alanin
  • BCAA
  • Koffein
  • Citrulline Malate
  • L-arganin

De alla kommer med sina respektive för- och nackdelar. Om du vill ha mer energi under träningspassen så är framförallt koffein och kreatin två bra kostillskott.

Om du vill maximera pumpen i musklerna så är BCAA, beta-alanin och kreatin väldigt bra.

Du kan också lägga i olika vitaminer och mineraler för att göra shaken än mer hälsosam, men också för att förbättra kroppens upptagningsförmåga av olika ämnen.

Det är heller inte ovanligt att folk smaksätter sina PWO. Citronsmaker är populärt, då sura smaker kan ge en liten extrakick innan träningen.

Vi brukar däremot undvika att smaksätta våra pre workouts, då vi föredrar att hålla innehållsförteckningen så kort och koncist som möjligt. Vi vill ha så få onödiga ämnen som möjligt.

Recept 1: PWO för mer energi

Det här är en hemmagjord PWO gjord för dig som vill maximera din energi och mentala fokus när du tränar.

Koffein (100-200 mg)
Börja smått. Om du inte är van vid kaffe och koffein, rekommenderar vi 90-100 mg till en början.

Vi rekommenderar: Core Caffeine

L-Arginin (5 g)
L-arginin har visat sig öka kväveoxidnivåerna i blodet, vilket leder till förbättrad blodcirkulation i musklerna. Det resulterar i att du blir mindre trött och dina muskler orkar mer.

Vi rekommenderar: Core Arginine

Kreatin (3 g)
Kreatinmonohydrat tar ett par veckor för att börja verka. Men när väl kroppen vant sig, så ökar energidepåerna i dina muskler. Det gör att du blir uthålligare och får mer energi i musklerna.

Vi rekommenderar: Optimum Nutrition creatine

Beta-alanin (1-2 g)
Beta-alanin har visat sig öka muskelmassa och uthållighet när du tränar. Den här aminosyran kan göra att du känner dig lite ”pirrig” och alert. Det är normalt att huden börjar klia lite till en början, men det släpper efter ett tag. Du kan sänka dosen om du vill minska på pirret och pumpen.

Vi rekommenderar: Beta Alanine


Recept 2: PWO för att bygga muskler

Om du vill ha lite energi, men främst vill känna pumpen och trycket i musklerna – då är det här receptet för dig.

Kreatin (5 g)
Ett av de bästa kosttillskotten för att bygga muskler. Kreatin förbättrar både uthålligheten och styrkan. En väldigt viktig komponent.

Vi rekommenderar: Core Creatine

BCAA (10-12 g)
Enligt den senaste forskningen är den bästa fördelningen av BCAA 4:1:1. Aminosyrorna ger dig energi, men förbättrar även din muskeltillväxt och kroppens återhämtningsförmåga efter träning.

Vi rekommenderar: BCAA Powder

Koffein (50-100 g)
Häll i lite koffeintillskott i shaken för att ge dig lite extra energi under träningspasset.

Vi rekommenderar: Core Caffeine

Taurin (2 g) – Frivilligt
Taurin har en positiv påverkan på kroppen i flera aspekter. I studier har man bland annat sett att det kan förbättra prestationsförmågan. Det kan också reducera skador på musklerna när du tränar. Taurin är inget måste i en PWO, men det fyller helt klart en bra funktion.

Vi rekommenderar: Star Nutrition Taurine


Recept 3: PWO för maximal prestationsförmåga

Om du vill effektivisera dina träningar genom att ha optimal mental fokus och pump i musklerna, då är det här ett riktigt bra recept.

Koffein (100-200 mg)
Koffein är kanon för att få mental fokus och energi. Börja med mindre doser och gå högre om du känner att det inte gav någon effekt.

Vi rekommenderar: Core Caffeine

Beta-alanin (3 g)
Hjälper mot mjölksyran och ser till så att du orkar ta dig igenom högintensiv- och intervallträning. Det gör att du orkar fler reps och spurter.

Vi rekommenderar: Beta Alanine

Citrulline Malate (2 g)
Omvandlas i kroppen till kväveoxid. Ger dig bättre tryck och pump i musklerna. Fungerar perfekt att blanda med kreatin.

Vi rekommenderar: Core Citrulline pulver

Kreatin (2-5 g)
Kreatin ger dina muskler mer energi, vilket gör att du orkar träna längre och hårdare än tidigare.

Vi rekommenderar: Core Creatine

Tips när du blandar din egen PWO

Många gånger handlar det inte om vad du lägger i din PWO – utan hur mycket.

En för hög dos kan i värsta fall göra dig darrig och nervös. Framförallt om du överdriver mängden koffein eller beta-alanin.

Vi rekommenderar att du till en början doserar lite lägre än våra recept, eller något annat recept du hittar. För att sedan höja doserna för att hitta den effekt som passar dig.

Det kan hända att kosttillskott orsakar någon form av negativ bieffekt. Exempelvis förstoppning eller diarré. Det kan vara så att du är mer känslig för någon ingrediens.

Därför kan det vara bra att experimentera med olika innehåll för att se vad resultatet blir. Testa en shake utan koffein eller kreatin för att se hur dina prestationer påverkas.

Det är det fina med att göra sin egen PWO – att man har full kontroll över innehållet. Du kan därmed designa det till att passa just dig och dina behov.

Läs också