Går det att blanda BCAA med kreatin

Blandar-BCAA-med-kreatin

Kreatin och BCAA är två av de populäraste kosttillskotten bland fysiskt aktiva. Frågan är om man kan ta dem tillsammans – eller påverkar det tillskottens effekt och potens? Vi har svarat på det.


Både BCAA och kreatin är lättupptagna av kroppen, då de knappt behöver brytas ner.

Det gör att effekten kan fördröjas om du tar dem tillsammans med vissa andra kosttillskott.

Men påverkar BCAA och kreatin varandra negativt?

Vi har gått till botten med det.

Går det att blanda BCAA med kreatin

Du kan ta BCAA och kreatin tillsammans utan att det påverkar tillskottens effekter.

De båda kosttillskotten kombineras ofta och då främst i PWO.

Både kreatin och BCAA kompletterar varandra väl. De båda tas med fördel innan träning för att optimera din prestationsförmåga.

BCAA ger dina muskler mer energi och maximerar din återhämtningsförmåga efter träningspasset. Kreatin ger dina muskler mer energi, styrka och uthållighet – vilket gör att du kan lyfta mer och längre.

Kreatin bör tas 30 minuter innan träning, medan BCAA brukar tas strax innan, under eller efter ditt träningspass. Du kan hälla ner dem i samma shake.

Vad gör BCAA

BCAA betyder branched-chain amino acids, vilket på svenska översätts till grenade aminosyror.

Det finns nio stycken essentiella aminosyror som våra kroppar inte kan skapa på egen hand, utan vi måste få i oss dem via kosten.

BCAA utgörs av tre av dessa nio aminosyror, vilket är: L-leucin- L-isoleucin och L-valin.

Leucin är den aminosyra som visat sig ha bäst effekt på musklernas proteinsyntes. Därför består BCAA till störst del av L-leucin.

Fördelningen av aminosyror i BCAA brukar vara 2:1:1, 4:1:1 och 6:1:1.

Aminosyrorna i BCAA är bra för att:

  • Stimulera muskeltillväxt
  • Förbättra återhämtningsförmågan
  • Reducera träningsvärk efter träning

Vanligtvis brukar man ta BCAA i samband med träning, antingen före, under eller efter.

Vad gör kreatin

Våra kroppar kan på egen hand tillverka mindre mängder kreatin, men vi får även i oss kreatin genom kött.

Dessa mängder är däremot väldigt små. Många fysiskt aktiva väljer därför att konsumera kreatin i form av kosttillskott.

När du tränar bryter dina muskler ner en molekyl som heter ATP (adenosine triphosphate) och omvandlar den till energi.

ATP finns hela tiden i dina muskler och är hela tiden tillgänglig för att kunna göras om till energi vid fysisk ansträngning.

Kruxet är att när du tränar så hinner kroppen inte producera ATP tillräckligt snabbt. Det finns dessutom en begränsning för hur mycket ATP som kan lagras i musklerna.

När dina muskler använt all ATP så blir du trött och orkeslös. Några sista reps finns inte ens på världskartan. Dina muskler saknar energi för att fortsätta lyfta.

Kreatin gör så att din kropp kan producera och lagra mer ATP än vanligt. Resultatet blir att du orkar lyfta längre och tyngre än om du inte hade använt kreatin.

En annan fördel med kreatin är att det binder mer vatten till musklerna, vilket gör att du får fylligare och större muskler. Mång använder därför kreatintillskott när de bulkar och vill gå upp i vikt.

Kreatin är bra för att:

  • Öka i styrka och massa
  • Få mer energi i musklerna
  • Bli mer uthållig vid träning

Studier har visat att det är bäst att ta kreatin antingen före eller efter träningen. Vilket gör att du med fördel kan ta det samtidigt som du tar ditt BCAA-tillskott.

Läs också