| |

Bästa Kreatinet 2022: Komplett guide

Bästa-kreatinet

Med den senaste forskningen i ryggen och tunga vikter på gymmet, så har vi testat några av de mest sålda produkterna – på jakt efter det bästa kreatinet.


Problemet med kreatin som kosttillskott är att det finns en hel del produkter som är undermåliga. På gränsen till verkningslösa.

Man använder kreatintyper som är dyra och som låter flashiga – men som absorberas dåligt av kroppen. Resultatet blir uteblivna resultat och pengar i sjön.

För att du ska undvika besvikelsen över dåliga kreatintillskott, så har vi listat årets mest effektiva och prisvärda kreatin.

Bästa Kreatinet

Det bästa kreatinet idag är Core Creatine. Det är förvånansvärt billigt, högkvalitativt och är till 100% kreatinmonohydrat. En självklar bäst i test-vinnare som ger dig mest valuta för pengarna – med råga!


Bästa Kreatinet: Core Creatine

Core-creatine-bästa-kreatinet

Typ: Kreatinmonohydrat – Pris per portion: 0,9 kr

Helt klart det bästa kreatinet på marknaden idag. Utan konkurrens.

Det är 100% kreatinmonohydrat, billigt och väletablerat. I vår research har vi inte hittat något kreatintillskott som har så många positiva recensioner som Core Creatine har.

En påse innehåller 100 portioner och kostar endast 99 kronor. En portion kostar alltså 0,9 kronor.

När det kommer till pris, så finns det inget kosttillskott som ger så mycket för pengarna som kreatin – och då framförallt Core Creatine.

Ett självklart köp!


Väldigt Populär: Optimum Nutrition Creatine

Optimum-nutrition-kreatin

Typ: Kreatinmonohydrat – Pris per portion: 1,7 kr

Internationellt sett är det nog inget kreatinpulver som är så populärt som den här burken. Redan för 10-15 år sedan brukade man se de här burkarna stå på gymmen.

Det är definitivt en värdig utmanare till Core Creatine – även om det inte riktigt räcker hela vägen. De båda innehåller enbart kreatinmonohydrat, men Optimums pulver är lite dyrare.

Fördelen är att en portion av det pulvret innehåller 3 gram, vilket är bra för oss med lite känsligare mage. Det är även helt fritt från utfyllnadsämnen. Det är helt och hållet kreatin.

Ett bra pulver som fungerar. Alla år som folk har använt det här kreatinet vittnar om det.

Man känner direkt att man får en boost när man tränar och att musklerna fylls på med energi. Det är helt smaklöst och blandar sig väldigt bra med vattnet.

Ett fantastiskt kreatin, men de får minuspoäng för att det är så mycket dyrare än Core’s kosttillskott. Om du köper den stora burken på 600 gram, så kostar en portion 1,7 kronor. Det är fortfarande billigt – men det finns billigare.


Mycket Kreatin: Core Creatine Pro

Core-kreatin-pro

Typ: kreatinmonohydrat och kreatinbisglycinat – Pris per portion: 6,4 kr

Vi var inledningsvis skeptiska till det här pulvret, även om vi såg att det har väldigt många positiva omdömen och tester.

Det här nämligen ett smaksatt kreatin, med lemonadsmak. Vi ser helst att kreatin är 100% kreatin och inget annat.

Men får lov att ändra uppfattning.

Det här pulvret ger helt klart mer ork under träningspassen, så att man orkar de där sista lyften utan att man säckar ihop totalt.

Man känner att prestationsförmågan förbättras och att musklerna börjar synas mer.

En bonus är att kreatinet smakar gott – vilket vi är helt ovana vid. Vanligtvis smakar det inget alls. Citronsmaken är ganska stark, vilket ger oss en liten extra-boost inför träningen. Man vaknar till lite.

Det tråkiga i kråksången är att det är ganska dyrt och att den endast säljs i en storlek, en burk på 340 gram.

En portion kostar hela 6,4 kronor. För oss är det inte värt det, det finns mycket billigare alternativ som också ger pump i musklerna.

Men om du vill ha en stor mängd kreatin i pulvret, tillsammans med magnesium för att underlätta matsmältningen – då är det värt det.


Bra Alternativ: Pro Nutrition Creatine

Premium-kreatin-från-pro-nutrition

Typ: Kreatinmonohydrat – Pris per portion: 1,9 kr

Det här är ett intressant kreatin. Det är till synes som alla andra – men det är en sak som gör den unik.

Man har en patenterad tillverkningsprocess som kallas för Creapure. Det gör att kreatinet blir mikroniserat och det påstås vara ett av de renaste kreatinmonohydrat-pulvrerna på marknaden.

Huruvida det är sant eller ej kan vi inte svara på.

Däremot kan vi se att det ger väldigt bra resultat. Effekten är uppenbar efter bara 1-2 veckors användning.

Styrkan och uthålligheten förbättras och musklerna binder till sig vatten med lätthet. Mycket bra för dig som vill gå upp i vikt och få lite mer massa på kroppen.

En portion ger dig 5 gram kreatinmonohydrat – vilket också är den enda ingrediensen i det här pulvret.

En burk innehåller 100 portioner och en portion kostar endast 1,9 kronor. Mer än godkänt!

Ett intressant kreatin för dig som vill ha ett premium-pulver för seriös kroppsbyggning.


Vad är kreatin

Kreatinpulver-med-burk

Kreatin är ett ämne som du får i dig genom kosten, framförallt från fisk och kött. Kroppen producerar också mindre mängder kreatin.

Det är med andra ord ett helt naturligt ämne som vi alla har i våra kroppar och muskler.

Mängden kreatin du får från den egna produktionen och din kost, är relativt liten. Just därför väljer många fysiskt aktiva att supplementera kreatin som kosttillskott.

Kreatin har flera funktioner i kroppen som påverkar både din prestationsförmåga och dina resultat efter träning.

Den främsta fördelen med kreatin är att det omvandlas till energi som används av dina muskler. Resultatet blir bättre styrka och mer uthållighet. Man brukar beskriva det som att man ”får mer tryck i lyften” eller en ”extra push”.

Fördelen blir att du orkar lyfta längre och tyngre. Den prestationsförhöjande effekten leder till snabbare och bättre resultat när du tränar.

En annan positiv aspekt med kreatin är att det binder till sig vatten till musklerna. Du får därför större och fylligare muskler. Många använder därför kreatin i sin regim när de vill bygga muskler och bli större.

Hur mycket kreatin per dag

Det är rekommenderat att ta mellan 3 och 5 gram kreatin per dag.

Högre doser har inte visat sig ge någon förbättrad effekt. Det finns en begränsning för hur mycket kreatin din kropp kan absorbera och när du får ett överskott så kissar du ut överflödet.

Med andra ord innebär en överkonsumtion av kreatin att du spolar ner pengar i toaletten.

Värt att notera är att din kropp producerar ungefär 1-2 gram kreatin per dag. Köttätare får även i sig ungefär lika stor mängd genom kosten också.

Vad är en uppladdningsfas

En uppladdningsfas åsyftar ett specifikt schema där man överkonsumerar kreatin för att få en snabbare effekt.

I uppladdningsfasen brukar man i regel konsumera 20 gram kreatin varje dag, delat på 4 doser – i ungefär en veckas tid.

Efter dessa sju dagar börjar man använda kreatinet som vanligt, det vill säga 5 gram per dag.

Kreatin har en fördröjd effekt, då det tar tid att fylla på depåerna och vänja kroppen. Det kan ta upp mot 4 veckor innan du börjar se de positiva effekterna av kosttillskottet.

Idén med uppladdningsfasen är att man hoppar över en stor del av den här väntetiden. Genom att överkonsumera kreatin under en kort period, så kan en del människor se fördelarna från kreatinet redan efter 1-2 veckor.

Du måste inte använda en uppladdningsfas när du använder kreatin. Om det är så att det inte fungerar för dig, så har du enbart satt mer stress på njurarna, samt kissat ut överskottet.

När är det bäst att ta kreatin

Det är bäst att ta kreatin i samband med träning. Studier har gjorts där man kunnat se att de som tog kreatinet vid träningstillfället fick bättre resultat än de som tog kreatin utanför träningen.

Åsikterna går isär huruvida det är bäst att ta kreatin före eller efter träningen. Det finns studier som ger stöd åt båda hållen.

I dagsläget pekar många av dem åt att det är bäst att ta kreatinet efter träningstillfället. Men skillnaderna är ofta marginella.

Vi rekommenderar därför att du tar kosttillskottet när det känns som bäst för dig. Om du känner att kreatin ger dig ett bra tryck i musklerna, så kan det vara fördelaktigt att dricka kreatinet precis innan träningen.

Hur blandar man kreatin

Man brukar blanda kreatin med antingen vatten eller juice.

Bäst effekt av kreatin får du om du konsumerar kosttillskottet med kolhydrater, så som juice. Men det går givetvis bra att ta med vatten också.

Om du upplever att du får magproblem när du tar kreatin, så kan du försöka dela upp doserna i mindre delar och ta dem tillsammans med ett litet mellanmål.

En del människor upplever strul med magen när de tar kreatin på fastande mage.

Kreatin brukar även blandas med andra kosttillskott, exempelvis gainer. Eftersom mass-gainers är designade för att hjälpa användaren att gå upp i vikt och bygga muskler, så fyller kreatinet en viktig funktion.

Vad ska man köpa för kreatin

kreatin-kosttillskott

Det bästa och säkraste kreatinet är kreatin monohydrat. Det absorberas snabbt och effektivt av din kropp och dina muskler.

Det också en av de vanligaste såväl som billigaste typerna av kreatin.

Även om du hittar en annan kreatintyp, med större mängder kreatin per gram, så är det sällan bättre. Andra kreatinsorter tenderar att inte absorberas lika bra som monohydrat.

Ungefär 99% av kreatin monohydrat absorberas och skickas till dina muskler. Vissa kreatintyper absorberas inte ens i närheten av det.

En del människor upplever magproblem av kreatin monohydrat. Om du är en av dem, rekommenderar vi kreatin hydroklorid (HCL).

HCL är inte lika effektivt som monohydrat – men inte långt ifrån. Hydroklorid är mycket snällare mot magen, så det är ett populärt alternativ till monohydrat.

Hur bra är kreatin

Kreatin är ett riktigt bra kosttillskott – om det tas på rätt sätt och för rätt anledningar.

Kreatin används främst för att:

  • Öka kroppsmassa
  • Höja din prestationsförmåga
  • Ge dina muskler mer energi
  • Förbättra muskeltillväxt och styrka
  • Förbättra återhämtningsförmågan

Det är ett perfekt kosttillskott för dig som vill gå upp i vikt, bygga muskler eller som bara vill bli starkare. Om du vill gå ner i vikt så är det här helt fel tillskott att använda sig av.

Mer energi när du tränar

I din kropp finns en molekyl som heter Adenosine triphosphate (ATP). Den här molekylen hjälper kroppens celler att skapa energi.

När du anstränger dig fysiskt så bryter kroppen ner ATP för att musklerna ska få mer energi. Det finns alltid en depå av ATP, redo att användas när du ska träna.

Kruxet är att kroppen inte hinner producera tillräckligt med ATP under tiden som du är fysiskt aktiv. Så förr eller senare kommer depån att ta slut och produktionen hinner inte längre med att producera fler molekyler.

Resultatet är att du blir trött och utmattad. Du saknar helt enkelt energi att orka lyfta eller springa mer.

Vad kreatin gör är att det förstorar depån av fosfokreatin, så att du har mer ammunition och energi att tillgå när du tränar. Tröttheten och utmattningen kommer alltså att infinna sig vid ett senare tillfälle, än om du inte hade tagit kreatin.

Du blir alltså mer uthållig och dina muskler har mer energi. Den här prestationsförhöjande effekten kan göra att du ökar och förbättrar dina resultat markant.

Eftersom kreatin har en sådan prestationshöjande effekt, så återfinns det ofta i PWO-tillskott, vars syfte är att ge dig mer energi och uthållighet när du tränar.

Kreatin binder vatten till musklerna

Dina muskler innehåller alltid en del vatten. Kreatin har förmågan att göra så att musklerna binder till sig ännu mer vatten.

Resultatet blir att du får fylligare och större muskler. Du blir helt enkelt större. Med andra ord är kreatin nästan ett måste om du ska bulka!

Lägg därtill den prestationshöjande effekt som kreatin har och du har ett riktigt bra recept för bättre och snabbare resultat.

Hur länge ska jag ta kreatin

Det är rekommenderat att ta kreatin i cykler. Vanligtvis brukar man ta kreatin i två månader (8 veckor), för att sedan ta ett uppehåll i en månad (4 veckor).

Studier pekar på att effekten av kreatin avtar efter ett tag. Genom att göra ett uppehåll på fyra veckor, så gör du en så kallad ”reset” eller ”nollställning”. Idén är att du då ska ha full effekt av kreatinet under hela perioden som du använder kosttillskottet.

Vad är buffrat kreatin

Skopa-med-kreatin

Buffrat kreatin, som också kallas för Kre-Alkalyn, består av kreatin och magnesium.

Den huvudsakliga idén makom buffrat kreatin är att magnesiumet ska hjälpa kroppen att absorbera kreatinet bättre. Den här hypotesen saknar däremot stöd bland forskare.

Man har genom tester sett att buffrat kreatin kan underlätta för matsmältningen, i jämförelse med om du tar enbart kreatin. Däremot har man inte kunnat se att produktionen av ATP blivit påverkad.

Rådfråga alltid läkare innan du börjar använda buffrat kreatin.

Är det farligt att överdosera kreatin

Det finns en gräns för hur mycket kreatin din kropp kan absorbera. Om din kropp inte kan lagra mer kreatin, så kommer överflödet att komma ut genom urinen.

Även om kreatin som kosttillskott anses vara säkert, så kan du uppleva biverkningar om du tar för mycket på en gång.

Vanliga bieffekter är:

  • Diarré
  • Illamående
  • Ont i magen
  • Uppblåst mage

Att ta för mycket kreatin drabbar främst din mage, men det innebär också att du stressar dina njurar. Följ därför alltid instruktionerna på burken eller påsen.

Är kreatin bra för att bygga muskler

Kreatin är ett ypperligt kosttillskott för att bygga muskler. Det är prestationshöjande, hjälper kroppen att återhämta sig efter träning och det gör dina muskler fylligare.

Eftersom produktionen och depåerna av ATP ökar, så får dina muskler mer energi och uthållighet. Tack vare det kan du lyfta både tyngre vikter och under en längre tid.

Kreatin binder även till sig vatten, vilket gör att dina muskler ser och känns större.

Kreatin anses vara en av de bättre kosttillskotten för muskelbyggning och är därför väldigt populärt inom bodybuilding/kroppsbyggning.

Hur lång tid tar det innan kreatin ger effekt

Det brukar ta mellan 2 och 4 veckor innan du ser en effekt av kreatin.

Det är flera saker som spelar in; om du använt en uppladdningsfas, om du tränar och äter rätt och om du är en non-responder.

Precis som med alla andra kosttillskott så behöver du träna, äta och sova rätt för att nå förväntade resultat. Kreatin är ett högst potent och användbart kosttillskott – men det är inget mirakelpulver.

Vad är en non-responder

En non-responder är kort och gott en person som kreatin-tillskott inte fungerar på. Deras kroppar kan inte omvandla kreatinet till cellenergi.

Uppskattningsvis är 30% av världens befolkning sådana non-responders.

Om det är så att kreatin in fungerar på dig, så är det fortfarande fullt normalt. Du är inte sjuk och det är inget fel på dig. Du har bara oturen att den här typen av kosttillskott inte fungerar på dig.

Som tur är, finns det flera andra kosttillskott som hjälper dig att bygga muskler och få energi på gymmet. Kreatin är ett av de bästa kosttillskotten – men det är inte det enda.

Läs också