| |

Magnesium Bäst i test 2022: Komplett guide

Vi har gått igenom årets bästa magnesiumtillskott och noga kategoriserat dem, så att du snabbt och enkelt kan hitta det tillskott som passar dig och dina behov.


Brist på magnesium är inte ovanligt. Vanligtvis resulterar det i kramper, sömnproblem, myror i fötterna och ibland även migrän.

Magnesiumtillskott är ett ypperligt sätt för att få bukt på problemen.

Bästa magnesium

Det bästa magnesiumtillskottet idag är Healthwell Magnesium 800. Ett tillskott med hög biotillgänglighet och som ger dig hela 800 mg magnesium per kapsel. Kapslarna är vegetabiliska och enkla att svälja.


Bästa magnesium: Healthwell Magnesium 800

Bästa-magnesiumtillskottet-Healthwell

Helt klart det populäraste magnesiumtillskottet idag. Vilket inte är så konstigt.

En kapsel innehåller hela 800 mg magnesium. Det är dessutom magnesiumcitrat man använt sig av, vilket är en av de magnesiumtyper som absorberas bäst av kroppen.

Redan efter ett par dagar märker man skillnad. Benkramperna är borta och sömnen förbättrad.

I vår research har vi hittat flera människor som bekräftat att de både sover bättre, samtidigt som man får mer energi under dagen.

Kapslarna är ganska stora, men är trots det väldigt lätta att svälja. Även för oss som ogillar stora tabletter eller kapslar. Du behöver endast ta en kapsel om dagen.

En burk innehåller 100 kapslar, vilket innebär att en kapsel endast kostar 1,19 kronor. Köper man fler burkar blir det så billigt som 0,9 kronor per kapsel.

Definitivt ett av de bästa magnesiumtillskotten idag, både vad gäller innehåll, enkelhet att svälja och pris.


Bästa magnesium för kramp: Core Magnesium Citrat+

Core-magnesiumtillskott

Få magnesiumtillskott har haft så bra effekt mot kramper som Core Magnesium citrat+.

Även om det är lite störigt att de inte skrivit ihop magnesium och citrat.

Namnet till trots, så är det ett kosttillskott fulladdat med magnesium. En kapsel innehåller 800 mg magnesium, från både magnesiumcitrat och magnesiumglukonat.

Det vi gillar mest är blandningen av mineraler, som är gjord för optimal effekt. Magnesiumcitrat absorberas väldigt bra av våra kroppar, samtidigt som magnesiumglukonat är det magnesium med högst biotillgänglighet.

Med andra ord en fantastisk blandning av magnesium för dig som vill ha full effekt för att bli av med kramper, få bättre sömn eller som har andra problem relaterade till låga magnesiumnivåer.

Prismässigt är det också ett av de billigaste tillskotten. En kapsel kostar endast 0,9 kronor. En burk innehåller 100 kapslar.

Hög dos, bra upptag och perfekt för muskelfunktionen – vi kan inte fråga om mer!


Bästa magnesium & kalcium: Healthwell kalcium/magnesium

Bästa-magnesium-och-kalcium-tillskottet

Eftersom magnesium och kalcium arbetar nära varandra i kroppen, så är det viktigt att du får i dig en jämn mängd av de båda.

Tillsammans påverkar de allt från produktionen av protein och din muskelfunktion, till skelett och tänder. Med andra ord är det väldigt viktiga mineraler som du måste få i dig.

Man har även berikat varje kapsel med vitamin D, för att optimera upptaget av mineralerna.

Kapslarna innehåller mycket av båda mineralerna, vilket gör att det är perfekt för dig som tränar mycket. Men även för dig som behöver stora doser av magnesium och kalcium.

Krypet i benen, onda leder och sömnproblem är som bortblåst!

Dagen efter ett hårt träningspass så märker man direkt att kroppens återhämtningsförmåga förbättrats, tack vare de här kapslarna.

Vi gillar det här magnesiumtillskottet starkt och det känns som att det är speciellt designat för oss som styrketränar mycket.

Vi har letat efter nackdelar med den här burken, men vi har inte hittat en enda sak vi ogillar.

Båda tummarna upp!


Bästa Magnesiumtabletterna: Great Earth Magnesium

Bästa-magnesiumtabletterna

Det här magnesiumtillskottet skiljer sig en hel del från de flesta andra tillskotten.

Först och främst är det magnesiumtabletter, vilket är välkommet i en tid då de flesta företag säljer kapslar.

Men det vi gillar mest är vad man hittar i varje tablett, nämligen: gurkmejaextrakt, Svartpepparextrakt (piperin) och Vitamin B6.

Piperin är känt för tillsättas i kosttillskott för att hjälpa kroppen att ta upp alla mineraler och vitaminer. Gurkmeja innehåller kurkumin som är en antioxidant med anti-inflammatoriska egenskaper.

Vitamin B6 är viktig för omsättningen av proteiner i kroppen, samt för dina nervers funktion. Vilket knyter samman säcken vad gäller kramper och onda leder eller muskler.

Det är faktiskt ett av de bästa magnesiumtillskotten vi testat. Utan tvekan de bästa magnesiumtabletterna.

Innehållet är riktigt bra och vi hoppas att fler företag tar efter, framförallt vad gäller piperin och gurkmeja.

Det enda vi ogillar är att tabletterna är ganska stora. Kapslar vi testat är helt klart enklare att svälja. Men såvida du inte är jättekänslig för att svälja tabletter, så är det inga problem.


Bra för sömnen: Holistic Magnesium

Bra-magnesiumtillskott-för-sömn

Holistics tillskott består vegetabiliska kapslar som innehåller 120 milligram magnesium. Det vill säga 32% av det dagliga rekommenderade intaget.

Vi gillar att dosen inte är så hög, så att man själv har bättre kontroll över hur mycket man får i sig. Om du vill få i dig mer, är det bara att ta en eller två kapslar till.

De får även ett pluspoäng för att de endast använder organiska mineraler!

Kapslarna är lätta att svälja och fungerar bra mot restless legs, kramper och sömnsvårigheter.

De låga doserna i kapslarna kan också vara en nackdel. Om du vet med dig att du behöver mycket mer, så kan det vara bra att köpa ett annat magnesiumtillskott som ger dig rätt mängd med bara en kapsel.

Utöver det är det ett riktigt bra magnesiumtillskott för dig som vill ha mer kontroll över doserna och som vill ha vegetabiliska kapslar.


Bra mot kramper: Healthwell Super Magnesium

Bra-magnesiumtillskott-för-kramper

Healthwell Super magnesium har kombinerat tre olika magnesiumtyper – i extra hög dos.

En kapsel innehåller magnesiumcitrat, -glukonat och -bisglycinat. Vilket ger dig det bästa av tre världar.

En kapsel ger dig hela 800 milligram magnesium!

Det här magnesiumtillskottet för en verkligen att slappna av, vilket definitivt hjälper till med nattsömnen. Ta en kapsel innan läggdags och du kommer att sova som en stock.

Kramper och stickningar i fötterna försvinner redan efter ett par dagar. Vi har heller inte märkt av några bekymmer med magen.

Den här burken är lite dyrare än vissa andra, men på det stora hela handlar det om ören och någon krona. En kapsel kostar endast 1,6 kronor.

Om du vill ha stora doser med en optimerad blandning av flera magnesiumtyper, då är det här definitivt ett av de bästa magnesiumtillskotten på marknaden idag.


Bästa magnesium för veganer: Better You Magnesium Plus

Bästa-magnesiumtillskottet-för-veganer

Det här magnesiumtillskottet är godkänt för veganer att äta.

En kapsel innehåller 250 mg magnesium, vilket utgörs av 150 mg magnesiumcitrat, 50 mg magnesiummalat och 50 mg magnesiumglycinat.

Utöver det har man även berikat kapslarna med spenat- och nyponpulver. Varav den sistnämnda innehåller 10 milligram C-vitamin.

Flera personer har bekräftat att det här tillskottet tycks vara snällare mot magen än andra typer av magnesium. En annan fördel är att de flesta av dem har fått mycket bättre sömn.

En burk innehåller 90 kapslar och det rekommenderas en kapsel per dag, vilket landar på 1,7 kronor.

Ett klart godkänt pris. Med tanke på att det är veganskt och vilka nyttigheter man berikat kapslarna med, så hade vi faktiskt förväntat oss ett högre premium-pris.

Vi hade däremot sett att det fanns möjlighet till ett lägre pris om man köper fler burkar. Många av oss använder dylika kosttillskott längre än i 90 dagar.

Då kan det vara skönt att kunna köpa flera burkar, istället för att behöva lägga en ny beställning var tredje eller varannan månad.

Utöver dessa små petitesser så är vi helnöjda! Better You gör oss aldrig besvikna.


Bästa magnesium för känslig mage: Healthwell Magnesium Bisglycinat

Bästa-magnesiumtillskottet-för-känslig-mage

Man marknadsför den här burken med ”högsta upptag, inga magbesvär”. Det låter kliché och som marknadsföringsknep – men det har visat sig ha koppling till verkligheten.

Först och främst innehåller varje kapsel väldigt mycket magnesium. Närmare bestämt 855 mg magnesiumbisglycinat och 100 mg elementärt magnesium.

Magnesiumbisglycinat är magnesium bundet till aminosyran glycin. Det är en väldigt biotillgänglig form av magnesium som också är skonsam för magen.

Många människor som får magproblem av magnesium, brukar kunna använda bisglycinat och då framförallt der här tillskottet från Healtwell.

Kapslarna gör ett precis lika bra jobb som övriga magnesiumtillskott i vårt bäst i test. De hjälper till med sömnen, tar bort myrkrypen i fötterna och kramperna i vaderna.

Det här är definitivt det bästa magnesiumtillskottet för dig med känslig mage. Helt klart en av våra favoriter!


Vilken typ av magnesium är bäst

Vilken sorts tillskott av magnesium som passar bäst är olika från person till person. Vi reagerar nämligen olika på mineraler och tar upp dem olika effektivt.

Olika sorters magnesium kan också vara mer eller mindre snälla mot magen.

Magnesiumglycinat är en sort som många anser vara snällare mot magen. Det kan också hjälpa dina muskler att slappna av och underlätta för dig att varva ner innan du ska sova.

Några andra sorters magnesium är:

  • Magnesiumsulfat- bra att bada i.
  • Magnesiumtaurat- anses vara bra för hjärtat, lättupptagligt och skonsamt mot magen.
  • Magnesiumoxid- bra för musklerna, men kan verka laxerande.
  • Magnesiumcitrat- relativt lätt för kroppen att ta upp och kan hjälpa vid förstoppning.

När är det bäst att ta magnesium

Eftersom magnesium kan hjälpa dig att slappna av passar det utmärkt att ta på kvällen. Magnesium aktiverar nämligen det parasympatiska nervsystemet, som är kroppens system för återhämtning och avkoppling.

Du kan ta magnesium när som helst under dagen. Många tar tillskottet någon timma innan eller efter frukosten. Det beror helt och hållet på hur du påverkas av magnesium och vad som känns bäst för dig.

Hur ofta ska man ta magnesium

Hur ofta du ska ta magnesium beror på vad du vill uppnå. De flesta kan få i sig tillräckligt med magnesium genom kosten, men ibland kan det vara bra att ta tillskott.

Du kan till exempel få magnesiumbrist som följ av en sjukdom eller på grund av medicinen du tar.

Du kan också ta magnesium då och då för att slappna av musklerna eller innan du ska sova.

Har du magnesiumbrist kan du behöva ta tillskott dagligen för att komma tillbaka till en hälsosam nivå.

Hur mycket magnesium ska man ta per dag

Det rekommenderade intaget av magnesium är 200-350 mg per dag. Har du väl fungerande njurar är det relativt långt till en allvarlig överdos av magnesium. Men du behöver såklart vara försiktig med alla kosttillskott.

Män, och även de som tränar hårt kan ha extra behov av magnesium. Inte bara för att magnesium är bra för musklerna, utan också för att du svettas ut magnesium när du tränar.

Du kan testa dina nivåer genom att ta ett blodprov. Då vet du också mer om hur mycket just du behöver. Skulle det vara så att du råkar du få i dig för mycket magnesium kan det visa sig genom att du får diarré.

Magnesium och sömn

Kvinna-sover-i-sängen

Man har sett ett samband mellan magnesiumtillskott och förbättrad sömn. Har man magnesiumbrist kan man uppleva svårigheter med sömn.

Att öka intaget av magnesium har också visat sig kunna hjälpa en att somna lättare och sova längre.

Hur kan magnesium hjälpa dig att sova bättre? Åsikterna går isär om exakt hur magnesium förbättrar sömnen. Men förutom att det hjälper dig att slappna av så påverkar det nervsystemet och har ett samband med kroppens tillverkning av melatonin, som är ett sömnhormon.

I en studie där man testade 47 äldre personer såg man att de som fick tillskott på 500 mg magnesium varje dag sov betydligt bättre. Personerna som fått tillskottet upplevde att de kunde somna lättare, sov längre och man mätte även att de hade högre nivåer av melatonin.

Är magnesium bra för musklerna

Det är väldigt viktigt för musklerna att du får i dig tillräckligt med magnesium, så det korta svaret är ja.

Tränar du mycket och vill bygga muskler kommer du att behöva få i dig mer magnesium än vanligt. Som vi nämnde tidigare kan träning göra så att magnesium försvinner ur kroppen.

Ett sätt som tillskott av magnesium kan hjälpa musklerna är om du smörjer in dig med krämer eller liknande som är berikade med mineralet. Det kan göra att det tas upp snabbare av kroppen och ger dig avslappnad känsla. Det kan vara lämpligt när du är öm efter träningen eller vill slappna av innan sängdags.

Ett annat sätt att ta upp magnesium genom huden är att tillsätta epsomsalt (magnesiumsulfat) till badvattnet. Det kan hjälpa dig att slappna av på mer än ett sätt. Både genom den lugnande effekten av magnesium, och känslan av ett varmt och avkopplande bad.

Är magnesium bra för hjärtat

Magnesium är viktigt för alla funktioner i kroppen som kräver mycket energi. Bland annat därför att hjärtats jobb är mycket energikrävande är det absolut nödvändigt med tillräckligt höga nivåer av magnesium.

Brist på magnesium kan därför till och med kopplas till olika hjärtproblem, som till exempel arytmi.

Vid en studie på möss såg man också att tillskott av magnesium kunde hjälpa mot diastolisk hjärtsvikt. Det är ett tillstånd som påverkar hjärtats förmåga att pumpa blod effektivt.

Magnesium hjälper faktiskt kroppen på cellnivå. Varje cell behöver nämligen mineralet för att tillverka energi på ett bra sätt. Ifall kroppen inte kan göra det kommer olika organ att bli lidande.

En otillräcklig energiproduktion påverkar särskilt hjärtat, vars slag kan komma att bli mer oregelbundna.

Studier har också visat att en jämn nivå av magnesium kan spela roll för att minska risken att drabbas av hjärtinfarkt och andra allvarliga hälsotillstånd.

Mat rik på magnesium

Choklad-rik-på-magnesium

Magnesium finns i många olika livsmedel. Du kan främst hitta det i fullkornsprodukter, baljväxter, bladgrönsaker, kött, fisk och skaldjur.

Det finns även i nötter, avokado och mörk choklad. Äter du lite av de här olika livsmedlen kan det vara en bra idé att testa så att du får i dig tillräckligt.

Magnesium förekommer även i vissa kosttillskott, så som ZMA.

Här en lista över några av de livsmedel som har mest magnesium, samt hur många milligram per hundra gram de innehåller:

  • Vetekli – 480 mg
  • Paranötter – 376 mg
  • Tepulver – 263 mg
  • Pumpafrön – 262 mg
  • Mörk choklad (70%) – 174 mg
  • Solrosfrön – 355 mg
  • Linfrön, torkade – 392 mg
  • Snabbkaffe, pulver – 390 mg
  • Sötmandlar – 280 mg
  • Cashewnötter – 260 mg
  • Bovete – 180 mg
  • Bulgur – 174 mg

Magnesium finns alltså i många olika sorters mat, vilket gör det relativt lätt att få i sig i förhållande till andra näringsämnen som kan vara betydligt svårare att hitta.

För att ta reda på om du får i dig tillräckligt kan du se över hur mycket du äter av de här livsmedlen.

Äter du väldigt lite fullkornsprodukter, frön och nötter och samtidigt tränar mycket kan du behöva se över ditt magnesiumintag.

Tar du någon sorts medicin kan det också vara klokt att kontrollera ifall den påverkar kroppens upptag av magnesium på något sätt. Diskutera alltid med läkare innan du gör förändringar i dina kostvanor, eller om du vill börja använda magnesiumtillskott.

Läs också