Mass gainer 101: Fördelar och nackdelar

Muskulös-man-lyfter-hantlar

Gainers är ett av de mest älskade kosttillskotten – men också en av de mest hatade. Vi har gått igenom exakt vad en mass gainer är för något, samt vilka fördelar och nackdelar de har.


Få kosttillskott har skapat så mycket debatt som gainers.

Ena sidan menar på att det är onyttigt, onödigt och dyrt. I kontrast finns det en hel del människor som menar på att de aldrig skulle kunnat uppnå sina resultat på gymmet utan ett gainertillskott.

Vi har granskat båda sidorna av myntet, för att se vad som gör att det råder så delade meningar.

Vad är en gainer

Gainer, eller mass gainer som det egentligen heter, är ett kosttillskott vars huvudsakliga syfte är att hjälpa folk att gå upp i vikt och bygga muskler.

De är fyllda med massvis av kalorier och protein för att ge dig bästa möjliga förutsättningar för att bli större.

Kroppsbyggare använder också gainers för att underhålla sin nuvarande vikt. Riktigt stora bodybuilders kräver enorma mängder mat för att bibehålla sina muskler och massa.

För att inte hamna på ett kaloriunderskott använder de i många fall mass-gainers för att hela tiden ligga på plus. Att konsumera 3000-6000 kalorier om dagen är både tidskrävande och dyrt. Då kommer ett tillskott som gainern väl till hands.

Men gainers är inte bara proppfyllda med kolhydrater, fett och proteiner. Många tillverkare berikar också sina pulver med både vitaminer och mineraler.

Fördelar med gainers

Det är i regel två typer av människor som använder gainers:

  • De som har svårt för att gå upp i vikt
  • Bodybuilders som behöver stora mängder kalorier varje dag

Även om det finns många kritiker till mass gainers, så råder det inga tvivel om att det är ett kosttillskott som hjälpt väldigt många människor att gå upp i vikt och nå sina mål.

Här är fyra positiva aspekter med att använda gainers.

Att dricka kalorier är enklare

Bara de som kämpat eller kämpar med att gå upp i vikt vet hur svårt det kan vara att äta mat.

Vare sig man är en hard gainer eller en kroppsbyggare med stort kaloribehov, så kommer man alltid till en punkt då det tar stopp. Ingen mat går ner och om man fortsätter äta finns det en risk för att allt kommer upp igen.

Det är ett faktum att det är mycket enklare att dricka kalorier än vad det är att äta dem. Det är en enorm skillnad mellan att äta 1000 kalorier mat och att dricka en lika stor mängd energi.

Om du har svårt för att trycka i dig tillräckligt med käk utan att bli illamående, så är gainers ett fantastiskt verktyg i din arsenal.

Det går snabbt att konsumera och mättnadskänslan hinner inte infinna sig lika snabbt som när du äter husmanskost.

Gå upp i vikt med gainer

Kille-bygger-muskler

För att gå upp i vikt eller bibehålla din nuvarande vikt, behöver du ett specifikt antal kalorier varje dag.

Det finns flera anledningar till varför man inte klarar av att få i sig tillräckligt. Man orkar helt enkelt inte äta så mycket mat eller så hinner man inte laga den.

Att tillaga och äta stora mängder mat 4 eller 7 gånger om dagen tar upp extremt mycket tid. För att inte nämna att det fyller upp magen.

En gainer shake kan därför vara den avgörande faktorn om du kommer att gå upp eller ner i vikt.

Det finns gainers som innehåller så mycket som 1200 kalorier per portion. Det är mer energi än många familjepizzor.

En del gainers innehåller även kreatin monohydrat, som inte bara ger musklerna mer energi och uthållighet – men som också gör att dina muskler binder till sig mer vatten. Resultatet blir fylligare och större muskler.

Om du kämpar med att få i dig tillräckligt med kalorier varje dag, så finns det inget kosttillskott som är så hjälpsamt som gainern.

Det är tidseffektivt

Att laga stora mängder mat och sitta ner för att äta den är tidskrävande. I vissa fall kan det handla om flera timmar om dagen som går åt till att förbereda och konsumera mat.

Om du har jobb eller skola att gå till är det svårt att hitta tid till det. Vilket kan resultera i att du inte får i dig tillräckligt med kalorier för att nå dina mål.

Allt du behöver göra med en gainer är att hälla ner pulvret i din shake, blanda med vatten och sedan dricka. Supersmidigt och det spar otroligt mycket tid.

Du kan dessutom ta med pulvret på resan eller till jobbet utan att behöva oroa dig för om det finns tillräckligt med mat där du är.

Hälsosamma näringsämnen

En stor del av den kritik som mass gainers får utstå är att de är onyttiga. Vilket förvisso inte behöver vara felaktigt och vi går igenom det längre ner i artikeln.

Men faktum är att många gainers har berikats med massvis av vitaminer, mineraler, fetter och BCAA.

Även om många kritiker ogillar det faktum att gainers innehåller mycket socker, så kan vi inte komma ifrån det faktum att de också kan innehålla väldigt, väldigt många nyttigheter också. Näring som främjar god hälsa.

Bra för muskeltillväxten och återhämtningsförmågan

Gainers är inte bara ett kosttillskott som gör att du får i dig massvis av kalorier. De brukar också vara sprängfyllda med proteiner, aminosyror och kreatin – för optimal muskeltillväxt.

Protein och aminosyror är vitala för att du ska kunna bygga muskler och för att kroppen ska kunna återhämta sig efter intensiv träning.

I många fall innehåller gainers mer protein än de flesta proteinpulver.

En bra gainer ger dig bästa möjliga förutsättningar för att bygga muskler och bli stor.

Nackdelar med gainers

Med det goda kommer också det onda. Även om vi gillar och ser många fördelar med att använda gainers, så finns det också ett par negativa aspekter med de här kosttillskotten.

Det är främst tre saker som gör att en del människor vänder gainers ryggen.

Mycket socker i gainers

Mycket-socer

För att kunna innehålla många kalorier så tvingas tillverkare fylla gainers med mindre nyttigt innehåll. Främst socker, då socker innehåller mycket energi.

Även om många gainers berikats med massvis av nyttiga ämnen, så kan vi inte komma ifrån att de också innehåller mycket socker. Det är givetvis inte bra för dig.

I slutet av dagen är det upp till dig om det är ett pris värt att betala för att kunna gå upp i vikt och bygga muskler.

Det finns också gainers som inte innehåller speciellt mycket socker och kolhydrater, med konsekvensen att de innehåller färre kalorier.

Det kan vara dyrt

Att göra sin egen gainer eller att konsumera lika stor mängd kalorier från mat är billigare. Ibland är det mycket billigare.

Men det är också tidskrävande att laga mat och att göra sin egen gainer.

Även om gainers inte är det billigaste alternativet för att få i sig stora mängder kalorier och proteiner, så kan det vara ett pris värt att betala.

Att bara behöva hälla ner pulvret i shaken och skaka om är en bekvämlighet som spar mycket tid. Det är snabbt och enkelt, jämfört med att göra en hemmagjord gainer eller att laga mat.

Om du är på en tajt budget kan det vara bättre att göra dina egna gainers för att spara pengar.

Gainers måste användas på rätt sätt

En vanlig kritik gainers får är att det gör människor feta.

Det är oundvikligt att fett hamnar på kroppen när du konsumerar stora mängder kalorier. Du hade fått snarlika resultat om du konsumerade lika stor mängd genom vanlig husmanskost.

För att gå upp i vikt behöver du ligga på ett kaloriöverskott, vilket kommer leda till att du bygger på fettdepåerna. Vare sig du äter mat eller dricker kosttillskott.

Den avgörande faktorn är om du tränar eller ej.

Om du inte tränar och dricker gainer så kommer du att bli tjock runt magen.

När du tränar så kommer kalorierna och näringen att bidra till muskeltillväxt och kroppens återhämtningsförmåga, istället för att lagra överskottet runt magen.

Därför är det viktigt att du tränar, för att överskottet av näring ska användas på rätt sätt.

Läs också