Vad är kasein och hur optimerar man intaget

Kasein-i-pulverform

Kasein är känt som ”kvällsproteinet nummer ett”. Här hittar du allt du behöver veta om kasein; hur det fungerar och när du ska ta det för bäst effekt.


Om du använder kasein på rätt sätt, så kan du verkligen optimera allt slit på gymmet – vilket kommer att leda till snabbare och bättre resultat.

Kasein kan givetvis tas när som helst på dagen, men för att få ut det mesta ur ditt proteinpulver är det viktigt att ta det vid rätt tidpunkt.

Det kan göra skillnad som natt och dag.

Vad är kasein

Kasein är ett protein som utvinns från mjölk, men också från produktionen av ost – där kaseinprotein är en biprodukt.

Vid tillverkningen av ost häller man i syror och enzymer i varm mjölk. Detta resulterar i att kaseinproteinet koagulerar och extraheras från osten.

Man tar sedan ut kaseinet, som då är i flytande form, för att filtrera och processa det – för att sedan bli till proteinpulver.

I likhet med vassle, så är kasein ett fullvärdigt protein. Det innebär att kasein alla de essentiella aminosyror som kroppen själv inte kan producera, utan som vi måste få i oss genom kosten.

Både vassle och kasein utvinns från samma källor, det vill säga mjölk och ost. Men de två proteinerna skiljer sig en del från varandra – mer om det längre ner i artikeln.

Vad gör kasein i kroppen

Kasein tas upp långsamt av kroppen. Om du dricker ett proteinpulver baserat på kasein, så absorberas proteinet under en period på 4 till 6 timmar.

Därför är kaseinpulver ett perfekt tillskott på kvällen innan du ska sova eller innan ett långt möte.

När det tar lång tid mellan måltider och din kropp inte längre förses med protein, så hamnar kroppen i ett kataboliskt tillstånd.

Ett kataboliskt tillstånd innebär att kroppen inte har tillgång till näring och därför börjar bryta ner muskler för att få energi och näringsämnen.

Motsatsen är ett anaboliskt tillstånd, då kroppen har tillräckligt med näring för att bygga muskler.

Det kataboliska tillståndet uppstår när du fastar, exempelvis när du sover på natten eller när det har gått en lång tid mellan måltider.

För att undvika det så kan man ta kasein. Eftersom kasein har ett långsamt upptag, så förses musklerna med viktiga proteiner i flera timmar framåt.

Genom att ta kasein på kvällen så minimerar du risken och tiden som din kropp hamnar i ett kataboliskt tillstånd och bryter ner dina muskler. Istället ger du kroppen tillräckligt med byggstenar för att underhålla och bygga upp musklerna.

När ska man ta kaseinpulver

Man-vilar-i-sängen

Du kan ta kaseinpulver när som helst på dagen, både med och utan mat.

Men för att utnyttja fördelarna med kasein till max, gör du bäst i att ta din shake på kvällen eller mellan måltiderna. Så att musklerna hela tiden har tillgång till protein för att kunna återhämta sig och främja muskeltillväxten.

Dina muskler är i som störst behov av protein i samband med träning, för att kunna reparera sig och stärka musklerna.

Du vill därför använda ett protein som absorberas snabbt och kasein är därför inte det bästa alternativet. Istället bör du använda vassleprotein direkt efter träningspasset, då det tas upp mycket snabbare än kasein.

Hur lång tid tar det att bryta ner kasein

Kasein tas upp av kroppen under en längre tid än de flesta andra proteinkällor.

Det tar mellan 4 och 6 timmar för musklerna och kroppen att absorbera och använda allt kasein. Hur lång tid det tar beror också på hur mycket kasein du konsumerar och hur aktiv din ämnesomsättning är.

Eftersom kasein innehåller laktos, så kan det vara svårt för vissa människor att smälta kaseinpulver. Som tur är finns det veganska proteinpulver som inte innehåller laktos.

Mat som innehåller kasein

Frukost-rik-på-kasein

Eftersom kasein kommer från mjölk, så finns det främst i mejeriprodukter. All komjölk innehåller kasein.

Du kan därför få i dig kasein genom livsmedel som mjölk, ost, fil, yoghurt och gräddfil.

Kvarg och keso innehåller nästan bara kasein.

I vår stora lista över proteinrika livsmedel hittar du ett stort antal råvaror som innehåller mycket kasein.

Utöver vanlig mat så är kasein en av de vanligaste proteinkällorna i proteintillskott och olika proteinbars.

Är det laktos i kaseinpulver

Kaseintillskott har oftast väldigt stora mängder laktos. Om du är laktosintolerant bör du därför undvika kasein.

Om du är laktosintolerant kan du istället använda äggproteinpulver, då det också är protein som tas upp långsamt av kroppen – men som är helt fritt från laktos och mjölkprotein.

Vad är skillnaden mellan vassle och kasein

Vassle- och kaseinprotein utvinns från samma källa, det vill säga mjölk.

De båda är kompletta protein som innehåller alla essentiella aminosyror som din kropp behöver.

Den stora skillnaden mellan de två är att vassle tas upp snabbt av kroppen och kasein har ett långsamt upptag.

Det gör att du bör ta de två kosttillskotten vid olika tillfällen för att få optimal effekt.

Eftersom vassle absorberas snabbt av kroppen och musklerna, bör då ta vassleprotein innan eller efter du har tränat.

Då är kroppen i som störst behov av protein och genom att ta vassle så förser du musklerna snabbt med viktiga proteiner.

Kasein har ett långsamt upptag och gör sig därför bäst innan du din kropp kommer att fasta. Det vill säga på kvällen innan du ska sova, eller inför ett långt möte eller en lång föreläsning.

Tidpunkter då du inte kommer ha möjlighet att konsumera protein under en längre tid.

Det långsamma upptaget motverkar att kroppen hamnar i ett kataboliskt tillstånd, eftersom kaseinet tas upp av kroppen i mindre mängder under 4 till 6 timmar.

Många människor använder därför kasein på kvällen, precis innan de ska sova.

Läs också