Vad är protein: Komplett guide

Ägg-kaffe-och-macka

Du har säkert hört att protein är kroppen och musklernas byggsten. Men vad är egentligen protein och varför är det så viktigt? Här är allt du behöver veta om protein.


Protein är extremt viktigt för vår överlevnad. Man uppskattar att det finns över 10 tusen olika proteintyper i kroppen, alla med sin unika funktionalitet och syfte.

Det här är grunden för hur protein fungerar.

Vad är protein

Protein finns överallt i din kropp, från muskler, skelett och vävnad, till håret, naglarna och huden. Man har sett att det finns minst 10,000 olika proteiner i kroppen.

Protein är en stor och komplex molekyl som har flera kritiska nyckelroller i kroppen. De arbetar hårt i cellerna för att de ska fungera och regleras korrekt.

Vi får främst i oss protein genom kosten. Många människor, framförallt fysiskt aktiva, använder proteinpulver för att täcka sitt dagliga behov av protein.

Vad är protein uppbyggt av

DNA

Protein är uppbyggt av 20 olika typer av aminosyror. Dessa aminosyror samlas i tusentals av enheter som sitter ihop, vilket bildar långa kedjor av aminosyror.

Dessa 20 aminosyror kan kombineras för att skapa ett protein. Aminosyror är med andra ord de byggstenar som bygger upp protein.

Våra kroppar kan producera vissa typer av aminosyror, medan andra måste komma från kosten.

De nio aminosyror som du måste få i dig genom maten kallas för essentiella aminosyror. Dessa är; histidin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, treonin, tryptofan och valin.

Vad gör protein i kroppen

Protein har en stor mängd funktioner och nyckelroller i kroppen. Våra kroppar består av tusentals av olika proteiner, alla med sin specifika och unika funktion.

De utgör den strukturella komponenten av våra celler och vävnader – men också många hormoner och enzymer.

Kroppens proteiner blir hela tiden reparerade och utbytta, vilket är en process som kallas för proteinsyntes. För att kunna göra det behöver kroppen ett regelbundet intag av aminosyror genom kosten.

Exempel på proteinets funktioner i kroppen:

Antikroppar

Antikroppar binder sig till okända partiklar, så som virus och bakterier, för att skydda kroppen.

Enzymer

Det sker tusentals av kemiska reaktioner i kroppens celler och enzymerna står för nästan alla. Enzymerna hjälper även till vid formationen av nya molekyler.

Meddelanden

I kroppen så skickas det hela tiden signaler för att koordinera olika processer mellan celler, organ och vävnader. Det finns specifika proteiner som skickar dessa meddelanden.

Strukturella komponenter

Dessa proteiner ger stöd och struktur till kroppens celler.

Det här är endast ett fåtal typer av proteiner och funktioner i kroppen. Det finns flera tusen andra proteiner i kroppen med viktiga funktioner och processer.

Varför behöver vi protein

Man-gör-armhävningar

Protein är vitalt för att du ska vara välmående och för att kroppen ska kunna fungera korrekt.

För att kroppen ska kunna växa och underhålla vävnader så behövs protein. Vare sig du tränar och bygger muskler, eller om du lever ett mer stillsamt liv. Kroppens celler och muskler behöver hela tiden underhållas med hjälp av proteiner.

Vanligtvis bryter kroppen ner samma mängd protein som den använder för att bygga och reparera vävnader.

Men det finns tillfällen då kroppen bryter ner mer protein än vad den kan skapa, vilket innebär att du måste konsumera mer protein än tidigare. Exempelvis när du är sjuk, är skadad, gravid eller ammar.

Äldre människor och de som tränar mycket behöver också ett större intag av protein för att täcka kroppens behov.

En del proteiner fungerar också som budbärare. De skickar viktiga meddelanden mellan organ, celler och vävnader.

Protein är också viktigt för immunförsvaret, då de formar antikroppar som motarbetar infektioner, bakterier och sjukdomar.

När man pratar om protein så associerar många människor det med styrketräning och att bygga muskler. Men protein gör så mycket mer i kroppen och är livsviktigt för en hälsosam kropp, oavsett om du tränar eller ej.

Vilken mat innehåller mycket protein

Det finns protein i en stor mängd livsmedel, både i växtbaserad- och animalisk kost.

Animaliska livsmedel rika på protein:

  • Kyckling
  • Kalkon
  • Rostbiff
  • Skinka
  • Oxfilé
  • Ägg
  • Bacon
  • Nötfärs
  • Tonfisk
  • Sardiner

Växtbaserade livsmedel rika på protein:

  • Parmesan
  • Sojabönor
  • Linser
  • Hårdost
  • Hampafrön
  • Pumpafrön
  • Mozzarella
  • Solrosfrön
  • Jordnötter
  • Jordnötssmör

Det är viktigt att komma ihåg att alla proteinkällor inte är likvärdiga. Det finns livsmedel som består av fullvärdigt protein, vilket innebär att de innehåller alla essentiella aminosyror.

Essentiella aminosyror är de aminosyror som kroppen själv inte kan producera och som du måste få i dig genom kosten. Du kan även få i dig dem genom kosttillskott som BCAA.

Alla råvaror har inte fullvärdigt protein och du behöver därför kombinera dem med flera olika typer av källor. På så vis kan du försäkra dig om att du får i dig alla 20 aminosyror.

Hur mycket protein behöver man

Hur många gram protein du behöver varje dag beror på din ålder, livsstil och hälsostatus.

Det är rekommenderat att vuxna människor får i sig minst 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt dagligen. Det är alltså minimum, så du bör fokusera på att få i dig mer än så varje dag.

Människor som tränar mycket, eller som är äldre, tenderar att behöva ett större proteinintag. Det finns forskning som pekar på att fysiskt aktiva kan dra fördelar av att konsumera upp mot 2 gram protein per kilokroppsvikt om dagen.

Läs också