Vad är PWO: Allt du behöver veta

Kille-tränar-hårt

I den här artikeln går vi igenom vad PWO är för något, varför det är så bra och en granskning av kosttillskottets innehåll.


Det finns inget kosttillskott som ger en så bra spark i rumpan som PWO. Tillskottets förmåga att höja din prestationsförmåga och mentala fokus är helt fri från konkurrens.

Låt oss gå igenom vad PWO faktiskt innehåller, när du bör ta det och vilka fördelar och nackdelar det kan föra med sig.

Vad är PWO

PWO står för det engelska pre-workout, vilket på svenska betyder ”före träning”.

PWO är ett kosttillskott du tar precis innan du ska träna, för att höja din prestationsförmåga och för att få mer energi under träningspasset.

När ska man ta PWO

Du bör konsumera ditt PWO strax innan du ska träna. Vanligtvis 20-30 minuter innan träningspasset.

En del PWO-tillskott innehåller stimulanter, som koffein, vilket kan påverka din sömn. Alla PWO bör därför inte konsumeras sent på dagen eller kvällen, då det kan göra det svårt att somna.

Det är viktigt att komma ihåg att bra sömn är en viktigt del av träningen, då det är under viloperioden som kroppen återhämtar sig och bygger upp musklerna.

Vad innehåller en PWO

Innehållet skiljer sig mycket mellan olika tillskott. Några vanliga ingredienser är koffein, beta-alanin, kreatin och aminosyror.

Det är inte ovanligt att man också berikar PWO-pulver med både vitaminer och mineraler. Även om deras effekter inte är lika påtaglig som ovanstående ämnen, så kan de hjälpa till med upptagningsförmågan och för att ge musklerna energi.

Du kan också blanda din egen PWO, vilket innebär att du själv kan bestämma vad som ska finnas i drycken. Det är mycket smidigt om du har känsligheter för vissa ingredienser.

Vilket ämne i en PWO ger pump

De ämnen som ger tryck i musklerna är framförallt beta-alanin, kreatin, BCAA och koffein. De alla har olika egenskaper som sätter fart i dina muskler.

När de alla kombineras så kan du få en riktigt bra effekt och en pump i musklerna som gör att du orkar lyfta både tyngre och längre på gymmet.

Kom ihåg att alla PWO-tillskott inte innehåller alla ämnen och mängden av varje ämne kan variera kraftigt. Pumpen och trycket i musklerna kan därför variera en hel del mellan olika PWO.

Vad är bra med PWO

Rodd-på-gym

Kombinationen av ingredienser i en PWO är noga utstuderade för att du ska kunna förbättra din prestationsförmåga när du tränar.

De här ämnena påverkar inte bara energin och pumpen i dina muskler, men även din mentala fokus och koncentrationsförmåga.

Höjer din prestationsförmåga

Studier har visat att beta-alanin kan reducera din trötthet vid intensiv träning och dessutom förbättra din uthållighet.
Även kreatin har egenskaper som gör att dina muskler kan förvara mer energi, vilket resulterar i att du orkar träna längre och tyngre än tidigare.

Koffein och BCAA har också visat sig förbättra dina prestationer och ge dig mer energi.

Med förbättrad fokus, energi och uthållighet så orkar du helt enkelt träna mer och intensivare än tidigare.

Ökad fokus när du tränar

Hur mycket man än älskar att träna och hur aktiv man än är, så har vi alla dagar då vi helt enkelt inte har lust. Vi går fortfarande dit och lyfter vikterna, men passet är långt ifrån optimalt.

Man är trött efter jobbet eller skolan, grubblar på vardagsbekymmer och tittar på klockan flera gånger för att se om träningspasset snart är över.

Vid såna tillfällen är PWO ett exceptionellt bra kosttillskott.

En PWO kan göra dig hyperfokuserad och ge dig en mental klarhet och energi som få tillskott kan.

PWO aktiverar inte bara kroppen, utan även din hjärna.

Är det farligt att ta PWO

PWO anses vara säkert att konsumera, så länge du inte överdriver konsumtionen och följer tillverkarens rekommendationer.

Men du kan, precis som med allt annat, uppleva biverkningar av PWO.

Typiska bieffekter:

  • Skakiga händer
  • Dålig sömn
  • Magproblem
  • Hjärtklappningar
  • Kliande hud

De flesta biverkningar härstammar från koffein, framförallt om du inte är van vid ämnet. Du kan få samma bieffekter som när du dricker för mycket kaffe, som också innehåller koffein.

Det finns ett par PWO-tillskott som innehåller extrema mängder koffein, även för oss som dricker flera koppar kaffe om dagen. Du gör bäst i att undvika dessa, då så stora mängder koffein knappast är hälsosamt.

En annan vanlig biverkning är att huden börjar klia. Det är en vanlig bieffekt av aminosyran beta-alanin. Det är fullt normalt och kliandet brukar avta efter en vecka eller två.

Om du upplever magproblem så brukar det oftast vara på grund av antingen kreatinet eller koffeinet.

Som tur är finns det en stor variation av PWO, där vissa produkter uteslutet en eller flera av ovanstående ämnen – utifall att du inte gillar någon av dem.

Läs alltid innehållsförteckningen innan du köper en PWO.

Läs också