Vattenlösliga vitaminer: Allt du behöver veta

Vitaminrika-frukter-och-bär

Vattenlösliga vitaminer är en grupp av 9 livsviktiga vitaminer som din kropp behöver. Här är allt du behöver veta om vattenlösliga vitaminer; vilka de är, vad det är och vilka livsmedel de finns i.


För att kunna leva ett hälsosamt liv är det viktigt att veta hur kropp och näring fungerar.

Vitaminer är väldigt viktiga och de har flera nyckelroller i våra kroppar. Från produktionen av röda blodceller, till immunförsvaret, din energi och matsmältning.

Varje vitamin har sin specifika uppgift.

I den här artikeln har vi gått igenom allt du behöver veta om vattenlösliga vitaminer.

Vad är vattenlösliga vitaminer

Vattenlöslig-vitamin

Vattenlösliga vitaminer är, till skillnad från fettlösliga vitaminer, inte långvariga i kroppen. Eftersom kroppen inte lagrar dem.

Vattenlösliga vitaminer kommer in i blodomloppet och det överskott som kroppen inte behöver, skickas sedan ut genom urinen.

Eftersom den här typen av vitaminer inte lagras i kroppen, är det viktigt att man får i sig dem dagligen och regelbundet.

Vilka vitaminer är vattenlösliga

Det finns 13 stycken livsnödvändiga vitaminer som människan behöver. Man delar upp dem i två kategorier: vattenlösliga vitaminer och fettlösliga vitaminer.

Vattenlösliga vitaminer består av Vitamin-C och alla B-vitaminer.

  • Vitamin C
  • Vitamin B1 (Tiamin)
  • Vitamin B2 (Riboflavin)
  • Vitamin B3 (Niacin)
  • Vitamin B4 (Pantotensyra)
  • Vitamin B6 (Pyridoxin)
  • Vitamin B7 (Biotin)
  • Vitamin B9 (Folsyra)
  • Vitamin B12

Vad innebär det att en vitamin är vattenlöslig

En vattenlöslig vitamin innebär att de löses upp i vatten. Motsatsen är de fettlösliga vitaminerna som behöver fett för att absorberas av kroppen.

Du kan därför ta vattenlösliga vitamintillskott med ett glas vatten för att det ska tas upp av kroppen.

Medans fettlösliga vitaminer behöver konsumeras tillsammans med fett, exempelvis en måltid, för att absorberas optimalt av kroppen.

Vattenlösliga vitaminer tas upp väldigt snabbt av kroppen och absorberas i vävnader och blodet.

Bieffekter av för mycket vattenlösliga vitaminer

Eftersom vattenlösliga vitaminer inte lagras i kroppen, så är det svårt att genom vanlig kost överdosera mängden vitaminer.

Allt överskott kommer ut genom urinen.

Det är däremot möjligt att uppleva negativa bieffekter om du får i dig för mycket av en vattenlöslig vitamin. Exempelvis kan C-vitamin orsaka diarré och magkramper om du får i dig för mycket.

Väldigt höga doser av C-vitamin kan leda till njursten.

För stora mängder Niacin (B3) kan ha en negativ påverkan på levern. Även vitamin B6 kan vara skadligt om det konsumeras i överskott under en längre tid.

Det är främst när man konsumerar kosttillskott i höga doser som det brukar orsaka negativa biverkningar. Var därför noga med att alltid följa instruktioner och rekommendationer. Rådfråga alltid din husläkare innan du börjar använda ett kosttillskott.

Vattenlösliga vitaminer i livsmedel

Skål-med-broccoli

Vitamin C och alla B-vitaminer finns i många olika typer av livsmedel. Både från i animaliska råvaror och i växtriket.

Här är ett par bra källor för respektive vattenlöslig vitamin.

Vitamin B1: Vattenmelon, sojamjölk och skinka
Vitamin B2: Mjölk, yoghurt, ost och berikade frukostflingor
Vitamin B3: Kött, fisk, fullkorn, svamp och potatis
Vitamin B5: Kyckling, fullkorn, avokado, svamp och broccoli
Vitamin B6: Kött, fisk, tofu, banan och sojaprodukter
Vitamin B7: Fullkorn, ägg, fisk och sojabönor
Vitamin B9: Spenat, broccoli, apelsinjuice och berikade frukostflingor
Vitamin B12: Kött, fisk, mjölk, ost och berikad sojamjölk
Vitamin C: Citrusfrukter, potatis, spenat, jordgubbar, broccoli, brysselkål och tomater

För att få i sig tillräckligt av varje vitamin räcker det oftast med att äta en varierad och balanserad kost.

Eftersom vattenlösliga vitaminer inte lagras i kroppen, är det viktigt att du regelbundet konsumerar mat som innehåller varje vitamin.

Hur får man i sig alla vitaminer

Vi människor behöver få i oss 13 olika vitaminer för att leva ett hälsosamt och sunt liv. Vissa av dessa vitaminer behöver konsumeras oftare än andra, beroende på vilken kategori de tillhör.

Fettlösliga vitaminer lagras i kroppen och du behöver därför, i de flesta fall, inte äta dem alla varje dag.

Vattenlösliga vitaminer konsumeras, används av kroppen och överskottet spolas sedan ut genom urinen. Till skillnad från fettlösliga vitaminer kan de inte lagras och användas vid behov. Du behöver därför få i dig dem regelbundet.

Därför är det viktigt att hela tiden variera sina måltider och de livsmedel vi får i oss. Kosten bör vara varierad och balanserad, för att täcka ditt dagliga behov.

Många människor använder multivitaminer, vilket är ett bra sätt att försäkra dig om att du får i dig rätt mängd varje dag.

Även om kosttillskott är användbara och kan föra med sig många hälsofördelar, är din diet det primära. Mat kommer alltid först, och tillskott är endast det: ett tillskott.

Läs också