Viktväst bäst i test 2022: Komplett guide

Träning-med-viktväst

Med så många viktvästar att välja på, är det svårt att veta vilken man ska köpa. Vi har recenserat och listat årets bästa viktvästar, för varje budget och träningstyp.


Att en viktväst kan förbättra din träning är ingen hemlighet, oavsett om du styrketränar, löptränar eller gör kroppsövningar hemma.

Men det gäller att köpa rätt typ av viktväst. Annars finns risken att du spenderar dyra pengar på något som inte alls passar dina behov.

För att hjälpa dig att välja rätt, har vi listat de mest prisvärda alternativen för i år.

Bästa viktvästen

Den bästa viktvästen i år är Abilica Power. Den är otroligt bekväm och spänns enkelt på med hjälp av kardborrebanden runt midjan. Du kan själv justera vikten på västen, allt från 1 kg upp till 20 kg. Varje viktpåse väger 0,5 kg, så du kan vara väldigt precis med hur mycket vikt du vill ta av eller lägga på.


Bästa viktvästen: Abilica Power

Bästa-viktvästen-Abilica-Power

Det här är en mycket enkel och bekväm viktväst med förvånansvärt stora möjligheter.

Du kan justera vikten mellan 1 kg och 20 kg. Tillsammans med västen tillkommer 38 stycken viktpåsar som innehåller sand.

Varje viktpåse innehåller 0,5 kg. Det innebär att du kan vara väldigt specifik med hur mycket vikt du vill lägga på eller ta av.

Många andra viktvästar erbjuder endast viktpåsar som väger 1 kg, vilket kan vara ett för stort steg upp när det är dags att lägga på mer vikt.

Viktvästen spänns på enkelt med hjälp av kardborreband runt midjan.

Helt klart en av de bästa viktvästarna på marknaden idag, både vad gäller bekvämlighet och justerbarhet.


Bästa viktvästen för tung styrketräning: inSPORTline Marine

inSPORTline-Marine-viktväst

Det här är en riktig premium-viktväst för dig som vill lyfta tungt.

Du kan justera västens vikt med hjälp av viktblocken som följer med. Den kan väga så lite som 1,2 kg och upp till 30 kg.

Det följer med 30 viktblock som du kan lägga i fickorna på bak- och framsidan av västen. På så sätt blir vikten hela tiden jämnt fördelad över hela kroppen.

Eftersom västen klarar av så pass tunga vikter, så har man designat den med extra breda axelremmar. Det minskar slitaget på axlarna, samtidigt som det gör att den passar både små och stora axlar.

Nackdelen med Marine är att den är dyr. Den kostar ungefär 3500 kronor, vilket är i överkant för den vanliga motionären.

Men om du lufter tungt och är seriös med din träning, då är det definitivt den bästa viktvästen på marknaden idag.


Bra alternativ: Abilica WeightVest Flexi

Abilica-Flexi-viktväst

Abilica har många bra viktvästar, men Flexi hör ändå till en av våra favoriter.

Först och främst är den väldigt lätt att sätta på och spänna fast. Den är väldigt användarvänlig och bekväm.

Den andra fördelen är valet av material. Den är gjord av neopren, som är syntetiskt gummi. Materialet är värmeisolerande, vattentätt och dessutom stötdämpande.

Vanligtvis brukar man använda neopren till dyk- och vildmarkskläder. Eftersom det har så bra egenskaper för värme och fukt.

Det visade sig vara ett perfekt val för en viktväst, då träning innefattar både värme och svett.

Viktvästen kan väga mellan 1,25 kg och 10 kg.

En bra och bekväm viktväst som sitter den ska. Ett självklart köp för dig som tränar crossfit eller löpning.


Bästa budget viktväst: inSPORTline Dracus

inSPORTline-Dracus-viktväst

Dracus påminner en hel del om sin storebror Marine, med skillnaden att den är lite mindre.

Den minsta vikten är 1,6 kg och den högsta vikten är 10 kg. Med andra ord inte lika ”hardcore” som viktvästen Marine.

Västen passar perfekt för både nybörjare och de som tränat på gymmet ett par år. 10 kg är fortfarande en hel del vikt, även för oss som styrketränar dagligen.

En stor fördel med Dracus är designen. Man har gjort så att det finns gott om utrymme runt halsen och ner mot bröstkorgen. Perfekt för oss som ogillar den där kvävande känslan som vissa andra viktvästar ger.

Om du kan hitta den här viktvästen för 1000-1200 kronor så är det ett givet köp. Valmöjligheterna, den enkla användningen och justerbarheten är för bra för att tacka nej till. Vi gillar den starkt!


Hitta den bästa viktvästen för dig

Kroppsövning-med-viktväst

Precis som med annan träningsutrustning och kläder, så sitter och fungerar inte allt likadant.

Viktvästar har olika vikt och de sitter olika bra på varje person. Därför är det viktigt att du väljer en viktväst som passar dina behov och din unika kroppsform.

Här är allt du behöver veta inför köpet av en viktväst.

Typer av viktvästar

Det finns två olika typer av viktvästar; justerbar och fixerad.

Vilken typ som passar dig bäst beror främst på vad och hur du tränar.

Fixerad viktväst

En fixerad viktväst har bara en vikt. Det innebär att du varken ta bort eller lägga till tyngder.

Den här typen av viktväst brukar sitta bäst och tajtast intill kroppen. De tenderar att begränsa din rörlighet mer än justerbara viktvästar, vilket gör att de sällan används inom styrketräning.

Fixerade viktvästar lämpar sig bäst för löpträning, då den är mer fast och inte rör på sig lika mycket som justerbara viktvästar.

När du springer så vill du att viktvästen ska sitta på plats och inte guppa runt på bröstkorgen. Därför är fixerade viktvästar bäst när du springer.

Justerbar viktväst

En justerbar viktväst innebär att du kan ta av och lägga till vikter på västen. Vikterna är oftast påsar som du kan lägga i små fack eller fickor på västen.

Det gör att du hela tiden kan anpassa viktvästen utefter din träning och gradvis få mer motstånd när du blir starkare och större.

Justerbara viktvästar är bäst för styrketräning. De brukar inte sitta lika tajt intill kroppen och därför rekommenderar vi dig att inte använda dem vid löpträning.

Hur tung viktväst ska man ha

Om du främst tränar kondition så bör viktvästen inte väga mer än 10% av din kroppsvikt. Idealet är att västen väger mellan 4 och 10 procent av din vikt.

En person som väger 60 kg bör alltså inte ha en viktväst som väger mer än 6 kg. Om du väger 85 kg och löptränar så bör västen inte väga mer än 8,5 kg.

För styrketräning kan du däremot välja en tyngre viktväst. Eftersom styrketräning inte sliter lika mycket på ben och knän som löpträning gör. Plus att syftet är att bygga muskler och styrka.

Om du främst styrketränar kan du välja en viktväst som väger mellan 20-50% av din kroppsvikt.

Ett bra tips är att köpa en viktväst som går att fylla på med fler vikter. På så sätt kan du minska eller öka vikten gradvis när du blir starkare.

Hur ska en viktväst sitta

Om du springer eller joggar med viktvästen, är det viktigt att den sitter tajt intill kroppen.

En löst sittande viktväst kommer inte vara irriterande när den hoppar runt, men det belastar även kroppen mer. Och inte på ett bra sätt. Den kommer att slita på nacken och axlarna om västen hoppar upp och ner för varje fotsteg du tar.

En fixerad viktväst är oftast bäst för löpträning. Det betyder att de har en fast vikt som inte går att förändra. Nackdelen är du inte kan göra så att västen väger mer eller mindre. Fördelen är att de brukar sitta bättre.

För styrketräning vill du fortfarande ha en viktväst som sitter bra på kroppen, men det är inte lika viktigt. Du vill helst ha en justerbar viktväst, där du kan lägga på och ta av vikter.

Justerbara viktvästar brukar inte sitta lika bra som fixerade västar. Men eftersom du vill bygga muskler och bli starkare, så har du möjligheten att kunna lägga på mer vikt i takt med att du blir starkare.

Om du väljer en justerbar viktväst rekommenderar vi en som inte täcker hela torson. När västen täcker hela torson så reducerar det din mobilitet och rörlighet, vilket inte är bra när du styrketränar.

Varför använda en viktväst

Man-gör-pullups-med-viktväst

Det finns många anledningar till varför du skulle vilja använda en viktväst. De kan användas oavsett om du vill bygga muskler, gå ner i vikt eller bli mer explosiv när du springer.

1. Ökad intensitet

Genom att öka intensiteten och vikten så får du ut mer av din träning. Oavsett om du konditionstränar, gör kroppsövningar hemma eller lyfter vikter på gymmet.

Även om du bara lägger till ett par extra kilo, så kommer din kropp och dina muskler få jobba hårdare.

Ökad intensitet brukar kallas för progressiv överbelastning, och är en vanlig metod för att förbättra träningsresultaten och få ut mer av träning.

2. Bygg styrka och muskler

För att kunna bygga muskler och bli starkare behöver du öka motståndet när du tränar.

Genom att använda en viktväst applicerar du mer stress och tryck på musklerna, vilket tvingar dem att arbeta hårdare.

Det är precis som när du lägger på mer vikt på skivstången. Dina muskler tvingas hårdare för att lyfta upp vikten. Vikvästen fungerar på samma vis.

Viktvästen är ett riktigt bra verktyg för att bli starkare och bygga muskler.

3. Viktvästen får dig att bränna kalorier

Oavsett om du springer eller styrketränar, så gör en viktväst att du bränner fler kalorier och fett.

Eftersom du lägger till mer vikt på kroppen så behöver kroppen anstränga sig mer. När kroppen och musklerna får jobba hårdare, så gör du också av med fler kalorier.

Men det räcker inte med att slänga på sig en viktväst för att gå ner i vikt. Du behöver också äta på rätt sätt.

4. Bra för att bli mer explosiv

Många atleter inom sporter där det krävs höga hopp eller explosiva starter, tränar med hjälp av en viktväst.

Den tillagda vikten på kroppen är extremt effektiv när du tränar hopp eller snabba starter. Om du vill ha kvicka fötter i början av ett lopp, då är viktvästen ett otroligt bra träningsredskap.

5. Ökad bentäthet

När du tränar så ökar du inte bara i muskelmassa, men även bentätheten och styrkan i skelettet.

Du förbättrar skelettet när du tränar, oavsett om du har en viktväst eller ej.

Men precis som med all träning, när du ökar vikten och mängden – så förbättras både musklerna och skelettet.

Genom att använda en viktväst så ökar du trycket på skelettet, vilket gör att det stärks och blir bättre.

Hur många kalorier bränner man med en viktväst

Det går inte att ge ett specifikt svar på hur många kalorier en person bränner genom att röra på sig. Allt handlar om intensiteten och personens unika organismer.

Våra kroppar fungerar helt enkelt annorlunda.

Däremot har det gjorts studier där man testat viktvästar och dess påverkan på kaloriförbränningen.

En studie gjordes där ena gruppen fick promenera med en viktväst och den andra gruppen promenerade utan en väst.

De som använde viktvästar använde en viktväst som vägde 15% av deras kroppsvikt.

Man kunde se att gruppen som använde viktväst brände 6.3 kalorier i minuten, medan gruppen utan väst brände 5.7 kalorier i minuten.

Enligt studien så brände folk 342 kalorier per timme utan väst och 378 kalorier med väst.

Det är inga enorma skillnader, men så är det med träning och viktnedgång. Det är de små segrarna som leder till resultat.

Är det bra att springa med viktväst

Springer-på-stranden-med-viktväst

Det finns både fördelar och nackdelar med att använda en viktväst när du springer.

Fördelen är att hela kroppen får jobba hårdare. Dina muskler, lungorna och hjärtat. Det hjälper kroppen och organen att bli starkare.

För att inte nämna att du bränner fler kalorier när du springer med en viktväst än utan.

Det finns heller inte så många sätt för en löpare att skapa mer motstånd när de springer. Du kan givetvis springa i backar eller på ett löpband, men alternativen sträcker sig inte mycket längre.

Att kunna sätta på sig en viktväst är ett enkelt sätt för att göra övningen svårare och mer effektiv.

Potentiella nackdelar

Medan viktvästar är ett bra sätt för att förbättra löpträningen, så kommer den inte utan risker.

Kroppshållningen kan påverkas negativt om du redan har en dålig hållning. När du springer med en viktväst så lägger du mer stress på nacken och axlarna, som riskerar att tyngas ner.

En annan potentiell nackdel är om du springer på asfalt. Att springa på asfalt är inte optimalt för dina knän och leder. Hårda underlag sliter en hel del på löpares ben.

Genom att lägga på mer vikt på kroppen så utsätter du benen och knäna för ännu mer stress. Om du ofta springer på asfalt bör du därför undvika viktvästar, alternativt använda lägre vikter.

De flesta problem som kan uppstå när du springer med viktväst går att undvika genom att inte använda för tunga vikter.

Börja hellre för lätt än för tungt. Börja sedan gradvis använda tyngre vikter när du känner dig bekväm med det.

Vad tränar man med en viktväst

Du kan använda en viktväst till de flesta träningstyper. Oavsett om det är löpträning, styrketräning eller bara vanliga promenader.

Genom att använda en viktväst så lägger du mer tyngd på kroppen, vilket gör att varje träningsmetod blir svårare. Du skapar mer motstånd.

Nyckeln är att välja rätt typ av vikt, baserat på vilken typ av träning du utövar. Om du springer så vill du i regel ha lättare västar, medan du kan använda tyngre viktvästar när du styrketränar.

Du kan till och med använda en viktväst när du är ute på promenad. Tyngden gör att kroppen behöver arbeta mer under promenaden, vilket både gör den starkare och att du bränner fler kalorier.

Läs också