Vilka vitaminer är bra när man tränar

Man-tränar-utomhus

Alla människor behöver få i sig vitaminer och mineraler. Men det finns vitaminer som är extra viktiga när du tränar. Här hittar du vilka.


Det är inte bara protein och kolhydrater som påverkar kroppens muskeltillväxt och återhämtningsförmåga.

Även vitaminer spelar en viktig roll för oss som tränar. Vissa av dem har mer betydelse än andra.

Vilka vitaminer är bra när man tränar

Om du tränar mycket och ofta, är det viktigt att du förser kroppen med extra vitaminer och mineraler.

Här är de viktigaste vitaminerna för oss som lever fysiskt aktiva liv.

B-vitaminer

Det finns totalt 8 olika B-vitaminer och de alla påverkar din träning på ett eller annat sätt. De är framförallt viktiga för kroppens energiomsättning, nervsystemet och muskeluppbyggnaden.

Man har kunnat se att de som är fysiskt aktiva har ett större behov av B-vitamin än de som lever mer stillsamma liv.

Eftersom B-vitamin ökar energiproduktionen har man sett att det är en väldigt fördelaktig grupp vitaminer för dig som idrottar.

Livsmedel rika på B-vitamin: Lax, spenat, broccoli, lever, ägg och kyckling.

C-vitamin

Att träna innebär att du stressar kroppen. C-vitamin hjälper till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress, det vill säga fria syreradikaler.

Om du har för få antioxidanter i kroppen och för många fria radikaler, leder till en obalans som kan leda till försämrad hälsa och ork.

Som vi skrev i vår artikel om C-vitamin så är vitaminet en väldigt kraftfull antioxidant som stärker kroppens immunförsvar. Vilket är väldigt viktigt när du tränar och pressar kroppen till det yttersta.

Livsmedel rika på C-vitamin: Apelsin, paprika, hallon, blåbär, äpple och sötpotatis.

E-vitamin

Man hör inte lika ofta om E-vitamin som man gör andra vitaminer. Men det betyder inte att den är av liten betydelse.

Snarare tvärtom.

E-vitamin främjar kroppens återhämtning efter träning. Vitaminet fungerar även som en antioxidant som letar efter fria radikaler som kan skada celler.

Fria radikaler skadar muskelfibrer och kan direkt påverka dina prestationer negativt. Både C-vitamin och E-vitamin motarbetar dessa fria radikaler.

Livsmedel rika på E-vitamin: Vetegroddsolja, mandel, solroskärnor, avokado och jordnötssmör.

Vilka vitaminer behöver vi få i oss

Frukter-och-grönsaker-med-mycket-vitaminer

Det finns 13 essentiella vitaminer, vilket betyder att du måste få i dig genom kosten eller solen (D-vitamin).

Dessa vitaminer är:

  • Vitamin A
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Vitamin B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12)

Alla vitaminer fyller olika funktioner och är nödvändiga för att din kropp ska fungera som den ska. Det kan vara fördelaktigt att använda ett kosttillskott som multivitamin för att försäkra sig om att du får i dig alla essentiella vitaminer varje dag.

Läs också