Vitaminer mot trötthet: Komplett guide

Frukter-och-grönsaker-med-vitaminer

Kaffe och energidrycker är de flestas förstaval för att bli av med trötthet. Men vad många missar är att vitaminer spelar en otroligt stor del i hur energisk, pigg och alert du är.


När vi känner oss trötta så reflekterar vi kring hur mycket vi sovit, vad vi gjorde i helgen och hur många koppar kaffe vi haft.

Ibland skyller vi på ”matkoma”, i tron om att det är anledningen till varför vi känner oss trötta.

Men vi glömmer ofta några av de viktigaste komponenterna i vår organism: vitaminerna och mineralerna.

Vitaminer mot trötthet

Vitaminer-kosttillskott

Vitaminer har flera nyckelroller i kroppen. Från att hjälpa till vid matsmältningen och stärka immunförsvaret, till att fylla på energidepåerna.

Faktum är att flera typer av vitaminbrister har symptom som trötthet och svaghet.

Kort och gott: ett par vitaminer har en stor påverkan på din energi och trötthet. Vi har gått igenom dem alla.

1. Vitamin B1 (Tiamin)

En stor del av vår energi kommer från socker. Vare sig det är från energidrycker eller frukt.

För att kroppen ska kunna omvandla sockret till energi så behövs vitamin B1.

Men Tiamin inte bara omvandlar sockret till energi. Vitaminet motverkar också att sockret blir till fett.

Vitamin B1 finns främst i fisk, bönor, frön och nötter.

2. Vitamin B12

Några av de bästa vitaminerna mot trötthet är B-vitaminer. Varav vitamin B12 är en av de som har mest påverkan.

B12 assisterar kroppen i att smälta och metabolisera maten som du äter. Närmare bestämt hjälper B12 kroppen att konvertera näringen till energi.

Vitaminet ser även till att kroppens nerver och blodceller är hälsosamma och fungerar korrekt. Om de inte fungerar som de ska, så försämras immunförsvaret – vilket resulterar i trötthet och svaghet.

Vitamin B12 finns naturligt i animaliskt protein, exempelvis fisk, kött och mejeriprodukter.

Många energidrycker och kosttillskott som motverkar trötthet innehåller just B12. Det är helt klart en av de bästa vitaminerna för att få mer energi.

3. Vitamin B2 (Riboflavin)

Precis som övriga B-vitaminer så hjälper riboflavin kroppen att konvertera mat till energi.

När en människa har brist på vitamin B2 så leder det ofta till svaghet och trötthet.

De flesta människor får i sig tillräckligt av vitaminet, men det finns ett par riskgrupper. Däribland veganer, vegetarianer, gravida och atleter.

Människor som inte konsumerar mejeriprodukter kan också vara i riskzonen för att inte få i sig tillräckligt med B2.

Du hittar vitamin B2 i ägg, kött, mjölk, gröna bladgrönsaker och berikade frukostflingor. Det är rekommenderat att män får i sig 1.3 milligram per dag och kvinnor 1.1 milligram per dag.

4. Vitamin D

Muskelsvaghet är ett vanligt symptom hos människor som har brist på Vitamin-D. Det kan även leda till benskörhet.

Det har gjorts studier i Sverige där man uppskattar att upp mot hälften av befolkningen har för låga mängder D-vitamin.

Vi får i oss D-vitamin främst genom solens strålar och fet fisk. Tyvärr har vi inte så mycket sol i Sverige och allt färre människor äter fisk. Vilket kan leda till att man får i sig för lite vitamin D.

Flera studier har gjorts där man givit D-vitamintillskott till människor som haft för låga D-vitaminvärden. Man har kunnat se att människors muskeleffektivitet förbättrats, men att det också förbättrat symptomen för depression.

Depression leder ofta till energilöshet, svaghet och brist på ork.

Om du tror att du inte får i dig tillräckligt med D-vitamin, antingen genom solen eller fisk – så kan det vara en orsak till din trötthet.

Vilken vitamin saknas vid trötthet

Nyttiga-grönsaker-och-frukter

Det finns flera vitaminer som direkt, eller indirekt, påverkar din energi. Även om de inte ger dig energi vid användning, så kan brist på specifika vitaminer resultera i trött- och svaghet.

Men det gäller inte bara vitaminer, utan brist på vissa mineraler kan också leda till att du saknar energi och ork.

B-vitaminer. De flesta b-vitaminerna har en direkt koppling till din energi. Ett vanligt tecken på b-vitaminbrist är just trötthet och koncentrationssvårigheter.

Vitamin D. Låga nivåer av D-vitamin har länge kopplats samman med orkeslöshet. Vitamin D har en viktig roll i benhälsan, absorberingen av kalcium och immunförsvaret. För att inte nämna att vitaminet kan reducera inflammationer. Ett vanligt tecken på D-vitaminbrist är trötthet.

Vitamin C. Brist på C-vitamin kan uttrycka sig i flera obehagliga symptom, däribland extrem trötthet. Men det kan också orsaka blödningar i tandköttet, muskelförtvining, tandlossning och sår som inte läker korrekt. Läs vårt test av C-vitamintillskott.

Omega-3. Om du får i dig för lite Omega-3 så kan det leda till både försämrat humör och kognitiv förmåga. De nyttiga fetterna från Omega-3 finns främst i lax, som också är rik på D-vitamin.

Järn. Brist på järn i kroppen kan leda till blodbrist, även kallat anemi. Ett av de första tecknen på blodbrist är trötthet. Om du misstänker att du har järnbrist bör du rådfråga läkare för tester.

Många vitaminer påverkar energin

Även om en vitamin inte har en direkt påverkan på energidepåerna, så kan de påverka andra organ och funktioner som påverkar kroppens energi.

Många vitaminer är viktiga för immunförsvaret, produktionen av blodceller och matsmältningen. Om dessa funktioner försämras, så kan det leda till sjukdomar, infektioner och inflammationer – vilket kan göra dig trött.

En del människor använder multivitaminer för att försäkra sig om att de får i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler varje dag.

Om du misstänker att du lider brist på en vitamin eller mineraler, bör du konsultera med läkare för tester. Många brister delar symptom, så det är inte rekommenderat att själv diagnostisera vad som är fel.

Vad kan man göra för att få mer energi

Vi människor letar gärna efter genvägar för att bli uppiggade. Vi dricker kaffe och energidrycker eller fyller munnen med socker.

Men det är temporära lösningar som kan leda till bekymmer i framtiden.

De verkliga problemen är oftast stress, dålig sömn eller dålig kost. Om du sover för dåligt, stressar mycket och äter dåligt så kommer du att vara trött – utan att kunna somna på kvällen.

Börja därför med att utreda:

  • Kosten
  • Sömnen
  • Stressnivåer

Vi rekommenderar att du gör ett test hos din husläkare för att se om du har brist på några vitaminer eller mineraler.

För att orka mer och bli piggare finns det ett par enkla saker du kan göra. Allt kan givetvis inte appliceras på alla människor. Men om du känner dig orkeslös och vill bli piggare, kan du prova något av följande:

  • Få mer frisk luft, även om bara en promenad
  • Hoppa inte över frukost eller annan måltid
  • Reducera mängden stress
  • Drick mer vatten
  • Ät mindre socker och mer fullkorn
  • Börja gå till sängs på regelbundna tider
  • Börja träna
  • Undvik rökning

Om du redan lever hälsosamt men ändå känner dig trött och orkeslös, då bör du testa dina vitaminnivåer.

Läs också