Vilken färg ska man ha på nattlampan

Nattlampa-gult-ljus

En nattlampa är riktigt bra att ha – framförallt för bebisar. Men det gäller att du köper en nattlampa med rätt färg.


Låt oss säga det redan nu: de allra flesta nattlamporna för barn är dåliga. De har fina färger och ser bra ut, men dessa färger motverkar barnets sömn och melatoninproduktion.

Färgen vi pratar om är blå. En favorit för många, men det är en färg som är riktigt dålig för sömnen.

Låt oss gå igenom vilka färger du bör ha och vilka du bör undvika när du köper en nattlampa.

Vilken färg ska man ha på nattlampan

Nattlampa-lyser-upp-bok

Eftersom färger och ljus påverkar våra hjärnor på olika sätt, så finns det färger du vill undvika att ha i barnets nattlampa.

Många tror att det bara är ljusstyrkan som kan rubba sömnen och dygnsrytmen.

Det är såklart sant, men även färgen på ljuset har en stark påverkan.

Kroppens interna klocka kontrolleras av ögonen och hjärnan. Mer specifikt så är det de fotokänsliga cellerna ipRCG, som finns i ögonen.

Baserat på färger och ljus, så meddelar dessa celler till hjärnan och kroppen när det är natt och dag.

Forskning har gjorts där man kunnat se att ipRCG-cellerna är väldigt känsliga för blåa och gröna ljus. När ögonen ser dessa färger och nyanser, så berättar cellerna för hjärnan att det är dagtid och dags att vakna.

Du vill med andra ord undvika nattlampor som har grönt eller blått ljus.

De färger som har minst påverkan på dygnsrytmen och cellerna är röd och orange.

När du ska köpa en nattlampa bör du alltså välja en lampa med rött eller orange ljus.

Många tycker att blå och grön är några av de snyggaste färgerna i nattlampor, vilket resulterat i att många lampor har dessa nyanser. Men trots det stora utbudet – så är det långt ifrån optimalt. Snarare tvärtom, det kan vara kontra-produktivt.

Bra färger i en nattlampa:

  • Röd
  • Grön

Dåliga färger i en nattlampa:

  • Blå
  • Grön

Vilken färg syns bäst i mörker

Färger färdas genom vågor med varierade längder. Vanligtvis pratar man om korta, mediumlånga och långa längder när det kommer till färger.

Eftersom färger färdas i olika längder, så är vissa färger enklare att se än andra.

Mängden ljus spelar givetvis en vital roll i hur bra vi uppfattar färgen.

Vår syn fungerar annorlunda när det är mörkt. När ljuset är lågt, så är det specifika celler som börjar ansvara för färgupptaget.

När det är mörkt, så är gul den färg som vi ser bäst på distans. Därför har många länder börjat skifta sina taxi- och brandbilar till gula färger istället för röda.

Men när det kommer till nattlampor, så spelar det väldigt liten roll. Rummet är tillräckligt litet och ljuset är oftast tillräckligt starkt, för att du och ditt barn ska kunna uppfatta färgen.

Vad är rött ljus bra för

Teorin är att rött ljus stimulerar produktionen av melatonin. Det är ett hormon som hjälper oss att sova.

När det blir mörkt, så börjar hjärnan utsöndra melatonin för att du ska kunna sova. Under dagen, så utsöndras mindre mängder melatonin.

Studier har gjorts där man kunnat se att rött och orange ljus är bäst för att sova. Medan blå färger kan göra dig mer alert och göra det svårare att somna.

Man har sett att blått ljus kan stoppa hjärnans produktion av melatonin.

Blått ljus kommer även från TV-skärmen, LED-lampor och datorer. Därför är det alltid rekommenderat att inte använda skärmar en eller ett par timmar innan du ska sova.

Är nattlampor bra

Stark-nattlampa

Nattlampor kan vara riktigt bra att använda, framförallt för barn.

Det svaga ljuset från en nattlampa kan göra det lättare för barn att somna om de är rädda för mörker eller har mardrömmar. Nattlampan kan ha en lugnande effekt på barn.

När man har spädbarn så innebär det ofta att vi måste gå upp mitt i natten för att ta hand om barnet. Att tända taklampan riskerar att väcka barnet, men också väcka dig helt och hållet.

Du har säkerligen gått upp mitt i natten för att gå på toaletten och råkat sätta på taklampan. När du är tillbaka i sängen ligger du där klarvaken – men fortfarande trött. Utan att kunna somna.

Med en nattlampa slipper du de problemen, eftersom ljuset är lugnande, svagt och mjukt.

Läs också