|

Bästa D-vitamin 2022: Komplett guide

D-vitamin som kosttillskott har en nyckelroll i många människors liv. Om man inte äter mycket fisk och inte får tillräckligt med solljus under årets gång – så kan ett tillskott vara vitalt. Vi har testat de främsta tillskotten för att hitta årets bästa D-vitamin.


D-vitamin har en nyckelroll för att många funktioner i kroppen ska fungera korrekt.

Vi hittar vitaminet främst i fet fisk och solens strålar. I Sverige har vi inte så mycket solljus och människor äter allt mindre fisk. Vilket kan leda till vitaminbrist och alla dess negativa bieffekter.

För att undvika brist på D-vitamin kan ett tillskott vara nödvändigt.

Bästa D-vitamin

Den bästa D-vitaminen idag är Healthwell D3 5000 IE. En kapsel innehåller 125 mcg D-vitamin, men även kokosolja för optimerad upptagningsförmåga. Tack vare det ser man de positiva effekterna väldigt snabbt. Det låga priset är en bonus!


Bästa D-vitamin: Healthwell D3 5000 IE

Bästa-Vitamin-D-Healthwell-5000

Healthwell är utan tvekan det företag med de bästa hälsokostprodukterna vad gäller pris och kvalité.

Den här burken innehåller 120 kapslar/portioner. En kapsel ger dig 125 µg Vitamin D3. Vilket är den typ av D-vitamin som har visat sig ha bäst effekt.

Andelen positiva recensioner vittnar om hur bra de här kapslarna är. Man blir piggare och de håller immunförsvaret i trim.

Eftersom D-vitamin är en fettlöslig vitamin, så har man även tillsatt kokosolja i kapslarna för att optimera upptaget.

Det finns verkligen inget negativt att säga om den här burken. Den är väl beprövad, innehåller stora mängder D-vitamin och ger en snabb effekt. Troligtvis tack vare det förbättrade upptaget. Priset är en bonus.

Helt klart den bästa D-vitaminen idag.


Väldigt Populära: Core Vitamin D3 5000 IE+

Core-Vitamin-5000-IE

Precis som vår bäst i test-vinnare så innehåller de här kapslarna 5000 IE D-vitamin.

Men man har också lagt i kolin i varje kapsel. Det är ett ämne som vanligtvis finns i växter, men också i ägg, kött och fisk.

Kolin förbättrar funktionen i gallblåsan, binjurarna och hjärtat. Det är också viktigt för fettomsättningen i dina celler.

Vi gillar att kapslarna inte är speciellt stora, vilket gör dem enkla att svälja. De lämnar heller ingen eftersmak i munnen.

En burk innehåller 120 kapslar/portioner och kostar ungefär 140 kronor, beroende vart du köper dem. Det innebär att en kapsel endast kostar 1,1 kronor. Definitivt väl investerade pengar!


Bästa flytande D-vitamin: Holistic D3-vitamin droppar

Bästa-flytande-Vitamin-D-Holistic

Om du avskyr tabletter och kapslar, så är D-vitamin i flytande form perfekt. Allra främst den här flaskan från Holistic – då den smakar förvånansvärt gott!

Hälsokost brukar annars ha en bitter och torr smak, men den här är riktigt god.

En dos innehåller 42 mikrogram D-vitamin, vilket är tillräckligt för att fylla ditt dagliga behov.

Vi måste däremot varna dig från att spilla de här dropparna, då det blir väldigt kladdigt. Även om det går att ta bort med hjälp av lite vatten.

Av alla D-vitaminer i flytande form som vi har tittat på, så är de här dropparna överlägsna.

En flaska innehåller 100 portioner (5ml per portion), vilket innebär att en portion kostar ungefär 1,5 kronor. Bara några ören dyrare än några brukar i tablettform.


Bäst pris: Vitamin D3 2500 IE

Healthwell-Vitamin-D-2500

De här kapslarna innehåller en lite mindre mängd D-vitamin än Healthwells andra burk.

En portion innehåller ungefär 62 mikrogram D-vitamin, vilket fortfarande är en hel del. Definitivt tillräckligt för att fylla ditt dagliga behov.

Vad vi gillar mest är att de är så små och enkla att svälja. Även för oss som ogillar att svälja tabletter och kapslar.

Det är också en av de billigare D-vitamintillskotten. En kapsel kostar endast 0,8 kronor. Burken innehåller 120 portioner, så det blir under hundralappen.

Helt klart en av våra favoriter, mycket tack vare det låga priset och att de är så enkla att svälja.


Populärt Alternativ: Holistic D3-vitamin 2000 IE

Holistic-Vitamin-D3-kosttillskott

De flesta andra vitamintillskotten innehåller stora mängder D-vitamin. De här kapslarna har en lite mindre mängd, som även den täcker ditt dagliga behov.

En portion ger dig 2000 IE D-vitamin, vilket motsvarar ungefär 50 mikrogram. Perfekt för oss som vill täcka det dagliga behovet, utan att överdosera med stora mått.

Man känner sig helt klart piggare och naglarna känns starkare än tidigare. Så effekten är märkbar väldigt snabbt.

Till en början var vi skeptiska till priset, då en burk kostar mer än övriga. Men det jämnar ut sig, då den här burken innehåller 180 kapslar/portioner, till skillnad från övriga tillskott i vårt bäst i test som består av 120 portioner.

Vi har räknat ut att en kapsel kostar ungefär 0,9 kronor – vilket är mer än godkänt.

Ett varmt rekommenderat D-vitamintillskott som du kan använda dig av under vinterhalvåret när man inte får så mycket solljus.


Vad ska man köpa för D-vitamin

Det finns två former av D-vitamin; D2 (Ergokalciferol) och D3 (Kolekalciferol). De båda är effektiva och ger dig värdefulla mängder D-vitamin.

Men i studier har man sett att D3 tycks vara den effektivaste varianten i högre doser.

Huruvida du använder D-vitamin i flytande form, som tablett eller kapsel spelar mindre roll.

Vilken typ av D-vitamin är bäst

D-vitamin-kapslar

Andelen studier som gjorts för att se om D-vitamin i flytande form är bättre än tabletter, är undermålig.

Det har gjorts studier som pekar på att det inte har någon betydelse om du tar D-vitamin som olja eller i tablettform. Antalet deltagare i dessa studier har däremot varit för få för att vi ska kunna dra några slutgiltiga slutsatser.

Mycket pekar på att det inte har någon större betydelse.

Vi rekommenderar därför att du väljer den form som du känner dig mest bekväm med att använda. Om du har svårt för att svälja tabletter så kan flytande form fungera precis lika bra.

Är det skillnad på D-vitamin

De två formerna av D-vitamin som finns kallas för D2 och D3.

Kolekalciferol, även kallat D3, är den form av D-vitamin som din kropp producerar när du exponeras för solljus.

D3 finns även i livsmedel så som lax, makrill och sill. Även mejeriprodukter som har berikats med D-vitamin innehåller D3.

De flesta kosttillskotten innehållande D3, utvinns från ullfett, men det finns även veganska alternativ som kommer från lav.

D2 (Ergokalciferol) kommer från vissa växter som har behandlats med UV-ljus. Precis som när människokroppen exponeras för solljus och producerar D3, så producerar vissa växter D2 när de utsätt för ljus.

Både D2 och D3 är effektiva och hälsosamma källor till D-vitamin. I modern forskning har man däremot kunnat se att D3 är effektivare och höjer andelen kalcifediol i blodet mer än vad D2 gör.

Var kan jag köpa D-vitamin

D-vitamin går att köpa i allt från vanliga matbutiker, till apoteket och hälsokostbutiker på nätet.

Alla de D-vitamin i vårt bäst i test går att köpa över Internet. Främst från Svenskt kosttillskott och Svensk hälsokost.

Vad är D-vitamin bra för

D-vitamin, som egentligen är en hormon, har en central roll i väldigt många kroppsliga funktioner.

Bland annat är D-vitamin viktigt för skelettet, då det hjälper till att reglera mängden kalcium i kroppen.

Brist på vitamin-D kan därför leda till saker som missbildningar i skelettet och benskörhet.

D-vitamin är även viktigt för celldelningar, immunförsvaret och musklernas funktionalitet.

Hur mycket vitamin-D behöver man

Hur mycket D-vitamin du behöver beror på ålder och hur mycket du vistas i solen, samt om du tillhör någon av riskgrupperna.

Livsmedelsverket rekommenderar att barn och vuxna under 75 år bör få i sig 10 mikrogram D-vitamin per dag.

Vuxna personer som vistas väldigt lite i solen bör få i sig 20 mikrogram per dag. Likaså människor över 75 år.

Om man inte äter fisk eller vistas i solen, så är det viktigt att antingen äta mat som är berikad med D-vitamin – eller ett kosttillskott innehållande vitamin D.

Var finns D-vitamin

Lax-med-grönsaker

En bra källa till D-vitamin är solens strålar. Vilket vi tyvärr inte får så mycket av i Sverige och Norden. Många av oss förlitar oss därför på kosten.

Livsmedel rikt på D-vitamin:

  • Lax
  • Sill
  • Makrill
  • Svamp
  • Ägg
  • Mejeriprodukter
  • Kött

I Sverige är det obligatoriskt för tillverkare att berika mejeriprodukter med D-vitamin. Du kan därför konsumera livsmedel som mjölk, yoghurt, filmjölk och matfetter för att få i dig extra D-vitamin.

Kött innehåller en del D-vitamin, om än inte i lika stora mängder som fet fisk. Du bör därför inte förlita dig på din konsumtion av kött för att få i dig tillräckligt av vitaminet varje dag.

Hur mycket D-vitamin får man av solen

I Norge gjordes en studie där deltagarna befann sig ute i sommarsolen i 30 minuter. Man kunde se att det motsvarade en konsumtion av 10,000 till 20,000 IU Vitamin D.

I Storbritannien gjordes ett liknande test. Deltagarna var ute i solen i 13 minuter under sommaren, tre dagar i veckan. Man kunde se att det räckte för att ha normala värden av D-vitamin i kroppen.

För att kroppen ska kunna producera 5 till 10 mikrogram D-vitamin från kosten, så räcker det att vara ute i solen under 15 minuter, 2-3 gånger i veckan under sommartid.

Kan D-vitamin ge biverkningar

Att få i sig för stora mängder D-vitamin är giftigt och kan resultera i för höga kalciumnivåer i blodet. Det kan leda till bland annat njursvikt och att skelettet försvagas. Även hjärtat kan skadas.

Det går inte att få i sig farliga mängder D-vitamin genom enbart mat, utan det är när man konsumerar tillskott av D-vitamin som man kan överdosera vitaminen.

Konsumera inte mer än 100 mikrogram (4,000 IU) vitamin D per dag, då det kan vara skadligt.

Det är inte möjligt att överdosera D-vitamin genom exponering av solen. Men det kan få andra konsekvenser i kroppen, däribland huden. Se därför till att skydda dig om du ska vara i solen under en längre tid.

Det finns vissa hälsotillstånd som gör att du inte kan konsumera en stor mängd D-vitamin på ett säkert sätt. Du bör därför alltid konsultera läkare innan du börjar använda kosttillskott.

Brist på D-vitamin

Vid brist på D-vitamin kan kroppen få svårt att absorbera kalcium. Det är inte alltid detta uttrycker sig genom tydliga symptom.

Vid allvarlig D-vitaminbrist kan man uppleva:

  • Svaghet i musklerna
  • Smärtor i armar, skuldror, lår och höfter
  • Smärta i ländryggen

Barn som lider brist av vitamin D riskerar att få rakit, även kallat engelska sjukan. Det kan leda till ett mjukt och missformat skelett.

Nuförtiden är brist på D-vitamin relativt ovanligt i Sverige. Mycket tack vare att det är obligatoriskt för många mejeriprodukter att berikas med D-vitamin, samt lättillgängligheten för D-vitamin som kosttillskott.

Läs också