Vad är magnesium bra för – 5 Fördelar

Nötter-i-skål

Magnesium har flera viktiga funktioner i din kropp. Vi har utforskat exakt vad magnesium är bra för.


Låga magnesiumnivåer kan resultera i flera negativa konsekvenser. Trötthet och kramper i benen är synonymt med magnesiumbrist.

Magnesium är en superviktig mineral som vi behöver för att leva och må bra.

Vad är magnesium bra för

Våra kroppar kan inte på egen hand bilda magnesium, så det är viktigt att vi får i oss rätt mängd genom kosten.

Vi får främst i oss mineralen genom baljväxter, bladgrönsaker, fullkornslivsmedel, kött och fisk.

Många människor använder även magnesiumtillskott för att få i sig tillräckligt varje dag.

Här är de främsta fördelarna med magnesium.

Magnesium är involverad i flera reaktioner

Magnesium fungerar som en assisterande molekyl i biokemiska reaktioner som utförs av enzymer i din kropp.

Man har sett att magnesium är involverad i över 600 reaktioner i din kropp.

Bland annat i energiproduktionen, proteinformationen, muskelrörelser och regleringen av ditt nervsystem.

Nog sagt är det en mineral som har en massiv påverkan i din kropp.

Bra för benhälsan

Det är vida känt att kalcium har en nyckelroll i skelettet. Men vad många inte vet är att även magnesium har en viktig funktion i formationen av hälsosamma ben.

Man har genom forskning kunnat koppla samman magnesium med högre bentäthet.

Magnesium hjälper även till att reglera kroppens vitamin D– och kalciumnivåer. Vilket är otroligt viktigt då de båda är viktiga för skelettet.

Magnesium är bra för sömnen

Att inte ha tillräckligt med magnesium i kroppen kan resultera i dålig sömn – till och med insomnia.

För att kunna somna, men också för att sova bra, så behöver både kroppen och hjärnan vara avslappnade.

Magnesium hjälper till att aktivera de signalsubstanser som är ansvariga för att du ska bli lugn, både fysiskt och psykiskt.

Det är alltså inte en myt att magnesiumtillskott hjälper dig att somna.

Men det stannar inte vid att bara hjälpa dig att somna. Magnesium kan också förbättra kvalitén på din sömn.

I studier som gjorts har man kunnat se att testgruppen som tog 500 mg magnesium på kvällen, hade en mycket bättre kvalité på sömnen än placebogrupperna.

Man brukar därför använda magnesium i kosttillskott som är avsedda för att bland annat förbättra sömnen. ZMA är en av dessa. Hitta den bästa ZMA för dig i vårt årliga test.

Magnesium kan vara bra mot stress och ångest

Eftersom magnesium har egenskaper som gör dig lugn och harmonisk, så har det också en bra effekt mot ångest.

Man har kunnat se att människor som har magnesiumbrist, också har en högre risk för ångest, depression och förvirring.

Du bör kontakta läkare om du har stora problem med ångest och stress. Det är viktigt att behandlas av en professionell rådgivare.

Men vid tillfällen då man känner sig stressad och ångestladdad, så kan magnesium potentiellt har en bra effekt.

Muskler och prestationsförhöjande effekt

Många kosttillskott innehåller idag magnesium, just därför att det visat sig ha en positiv effekt på prestationsförmågan.

Magnesium hjälper till att förflytta blodsocker till musklerna, men också att ta bort mjölksyra som byggts upp när du tränar.

Det finns studier som visat att atleter förbättrat sina prestationer när de använt magnesiumtillskott.

Än dock, finns det också studier som inte har visat några tecken på en prestationsförhöjande effekt när atleterna intagit magnesiumtillskott.

Eftersom magnesium har en lugnande effekt, så kan det också ha sina fördelar att ta tillskottet efter träning. På så sätt kan kroppen och hjärnan varva ner och börja återhämta sig efter intensiv träning.

Kan man äta magnesium varje dag

Baljväxter-och-ris

Det är rekommenderat att konsumera magnesium varje dag.

Hur mycket du behöver få i dig dagligen varierar baserat på ålder.

Livsmedelsverket rekommenderar att kvinnor och flickor över 14 år får i sig 280 mg och män och pojkar över 14 år bör få i sig 350 mg magnesium per dag.

Magnesium finns främst i baljväxter, fullkornsprodukter, nötter och kött.

När är det bäst att ta magnesium

Det viktiga är att du får i dig tillräckligt med magnesium varje dag. När du konsumerar mineralen är mindre viktigt.

En del människor föredrar att ta en magnesiumtablett till frukosten och andra tar sitt magnesiumtillskott på kvällen.

Eftersom magnesium visat sig hjälpa kroppen och hjärnan att slappna av, så väljer många att ta tillskottet på kvällen.

Magnesiumtillskott kan tas med mat

Generellt sett tolererar många människor magnesiumtillskott utan problem.

Men det är inte ovanligt att det kan resultera i magproblem, främst i form av diarré, illamående och till och med kräkningar.

Om du upplever biverkningar av att ta magnesium, så kan man oftast motverka detta genom att ta tillskottet tillsammans med mat.

Om det är så att bieffekterna kvarstår även efter att du börjat ta tillskottet med mat, så bör du kontakta din läkare för rådgivning.

Läs också