|

A-vitamintillskott bäst i test 2022: Komplett guide

Vitamin-A-tillskott

Det finns inte så många bra tillskott av A-vitamin på marknaden idag. Men det finns ett par. Vi har recenserat de bästa A-vitaminerna, både i kapsel- och flytande form.


Vitamin A är extremt viktigt för synen, immunförsvaret och kroppens produktion av vita blodceller.

Om du har brist, eller låga nivåer, av A-vitamin – så är kosttillskott ett bra medel för att höja dina värden.

Vi har gått igenom årets bästa A-vitamintillskott för att hjälpa dig att hitta den variant som passar dig bäst.

Bästa A-vitamintillskott

Det bästa A-vitamintillskottet idag är Healthwell Vitamin A 10000 IE. Den innehåller stora mängder A-vitamin, samtidigt som man berikat kapslarna med MCT-olja för att förbättra upptaget. Det är veganvänligt och har ett lågt pris. Definitivt vår favorit i år!


Bästa A-vitamin: Healthwell Vitamin A 10000 IE

Bästa-A-vitamin-Healthwell-10000-IE

Healthwells A-vitamin blev årets självklara favorit. I princip allt är bättre med den här burken i jämförelse med övriga tillskott.

Först och främst är den högdoserad, så det räcker i de flesta fall med bara en kapsel om dagen. En kapsel innehåller 3.3 milligram (10000 IE) vitamin A.

Vi gillar också att man tillsatt MCT-olja från naturlig kokos för att optimera upptaget av vitaminen.

Kapslarna är helt veganska, vilket är en välkommen bonus.

Effekten från den här vitaminen är påtaglig – med förutsättningen att man har brist eller låga nivåer A-vitamin.

Även när vi gjorde research så hittade vi flera positiva recensioner där folk förbättrat sårläkning, blivit av med förkylningar och förbättrat huden.

Vilket inte är så konstigt, men tanke på att brist på A-vitamin kan resultera i både sämre syn, sårläkning och ett försvagat immunförsvar. Då kan de här kapslarna, med sina höga doser, göra stor skillnad.

Precis som Healthwells övriga sortiment är priset väldigt lågt. En burk innehåller 100 kapslar och kostar endast 139 kronor – vilket är mer än godkänt.

Definitivt ett bra köp om du behöver fylla på vitamin A-depåerna!


Bästa flytande A-vitamin: Biocare Nutrisorb A-vitamin

Flytande-A-vitamin-Biocare-Nutrisorb

Vi blev glatt överraskade av Biocares A-vitamin. Det finns inte så många bra A-vitaminer på marknaden och framförallt inte i flytande form.

Så vi blev förvånande när vi hittade den här flaskan, som har en riktigt bra innehållsförteckning, samtidigt som den är billig.

En portion, bestående av 15 ml, ger dig 2500 IE A-vitamin. Vilket är 94% av det rekommenderade intaget.

Man har även tillsatt olivolja i vätskan, eftersom vitamin A behöver konsumeras med fett för att kunna tas upp bra av kroppen.

Precis som Healthwells kapslar, så är Biocare Nutrisorb A-vitamin också helt vegansk.

En flaska innehåller 197 portioner och kostar ungefär 140 kronor. Med andra ord är den billigare än de flesta andra A-vitaminer – vilket är ovanligt, då flytande vitaminer och mineraler brukar vara dyrare än kapslar.

Helt klart den bästa A-vitaminen med flytande vätska.


Bästa betakaroten: Healthwell Betakaroten plus

Healthwell-Betakaroten-Plus-A-vitamin

Betakaroten är ett av de livsmedel som innehåller mest A-vitamin.

Den här burken innehåller 50 mg betakaroten, vilket motsvarar 82000 IE provitamin A. Med andra ord sprängfylld med nyttiga A-vitaminer.

Men burken innehåller även en hel del annat. Den är även rik på vitamin C, biotin, pantotensyra, zink, selen och koppar.

Vi gillar att man har berikat betakaroten plus med piperin (svartpepparextrakt), vilket hjälper kroppen att absorbera alla vitaminer och mineraler som finns i kapslarna.

Nackdelen med de här kapslarna är att de smakar och luktar ganska illa. Lyckligtvis ska man inte tugga på dem.

Det här är ett fantastiskt bra kosttillskott om du vill få i dig rikligt med vitaminer och mineraler, framförallt A-vitamin.

Eftersom det innehåller mycket betakaroten så använder många människor den här typen av tillskott för att bli bruna, få en bättre hud och ett naturligt skydd mot solen.

Om du enbart är ute efter A-vitamin, så finns det bättre och billigare alternativ. Men om du vill förbereda dig inför sommaren med även andra vitaminer och mineraler, då är betakaroten plus en av de bästa.


Vad är vitamin A

Morötter-rika-på-A-vitamin

A-vitamin är en fettlöslig vitamin som du får i dig genom mat. Den är viktig för immunförsvaret, reproduktionsförmågan, synen och kroppens utveckling.

Det finns två typer av A-vitamin; preformerad A-vitamin och provitamin A från karotenoider.

Preformerat A-vitamin finns i fisk, inälvsmat (exempelvis lever), ägg och mejeriprodukter.

Provitamin A från karotenoider omvandlas i kroppen till vitamin A. Dessa karotenoider finns i frukt, grönsaker och andra växtbaserade råvaror. Provitamin A finns främst i betakaroten, både i mat och kosttillskott.

Hur mycket A-vitamin behöver man

Hur mycket A-vitamin en person behöver beror främst på kön och ålder.

Det rekommenderade intaget för kvinnor är 300 retinolekvivalenter per dag. Män rekommenderas få i sig 900 retinolekvivalenter om dagen.

Gravida kvinnor rekommenderas få i sig 800 retinolekvivalenter och ammande kvinnor 1100 retinolekvivalenter per dag.

Vad är ekvivalenter

Anledningen till varför man räknar i retinolekvivalenter (RE) och inte milligram, är för att olika källor av A-vitamin ger varierande mängd A-vitamin.

1 µg A-vitamin motsvarar 1 retinolekvivalent.

Betakaroten omvandlas i kroppen till A-vitamin. Men det är långt ifrån allt betakaroten som omvandlas. Ungefär en tolftedel (1/12) av betakaroten omvandlas till retinol. Andra källor omvandlar en mycket mindre mängd.

Det betyder att 12 µg motsvarar 1 retinolekvivalent. När betakaroten konsumeras genom kosttillskott så är omvandlingen högre än om det kommer från mat.

Vad gör A-vitamin i kroppen

Närbild-på-mänskligt-öga

Det som ger morötter dess karaktäristiska färg är betakaroten. Det vill säga ämnet som är förstadiet till vitamin A.

Man brukar säga att morötter hjälper dig att se i mörkret – men det är en halvsanning.

Vitamin-A är bra för synen och hjälper ögonen att anpassa sig när ljuset i rummet försvagas. Men det gör inte att du kan se bättre i mörkret. A-vitamin är också bra för den generella ögonhälsan.

A-vitamin stimulerar produktionen av vita blodceller. Vitaminet hjälper även till att reglera celltillväxten i kroppen.

Man har sett att i länder där människor ofta har brist på A-vitamin, så har barn med mässlingen högre risk för allvarligare symptom. Tillskott av vitamin A kan i dessa fall minska risken för allvarliga konsekvenser från sjukdomen.

Det finns också forskning som pekar på att A-vitamin kan sakta ner den åldersrelaterade försämringen av synen.

A-vitamin har en viktig roll i kroppens naturliga immunförsvar. Det innebär att brist på vitaminet kan göra dig mer mottaglig för infektioner och kan försena återhämtningen från sjukdom.

När ska man ta vitamin A

Det viktiga är inte när du tar vitamin A – utan hur du tar det.

Eftersom A-vitamin är en fettlöslig vitamin så bör det konsumeras tillsammans med fett. Eftersom fett gör att fettlösliga vitaminer absorberas bättre.

Det behövs inga stora mängder fett för att optimera upptaget, utan det kan räcka med lite yoghurt eller ett glas mjölk.

Fettlösliga vitaminer, som A-vitamin, behöver fett för att tas upp av kroppen. Till skillnad från vattenlösliga vitaminer som behöver vatten och därför kan tas med endast ett glas vatten.

Kan man få i sig för mycket A-vitamin

Att få i sig för mycket vitamin A kan vara skadligt. Vitamin-A är giftigt i för stora mängder och kan få allvarliga konsekvenser.

Eftersom vitamin-A lagras i fettvävnader och levern, så kan vitaminen bli giftig om du får i dig för mycket.

Kortsiktigt och vid enstaka överskott så kan du uppleva:

  • Illamående
  • Kräkningar
  • Vertigo
  • Suddig syn

Om du överkonsumerar A-vitamintillskott under en längre period så kan det orsaka:

  • Leverskador
  • Benförtunning
  • Diarré
  • Huvudvärk
  • Illamående
  • Irriterad hud
  • Smärtor i leder och skelett
  • Missbildningar vid födelse

Att överskrida rekommendationerna kan alltså ha väldigt allvarliga konsekvenser. Framförallt om du är gravid.

I USA har man sett att förgiftning av A-vitamin är vanligare än brist på vitaminet. Det är framförallt på grund av den höga koncentrationen av A-vitamin som kan finnas i vissa kosttillskott.

Om du exempelvis använder en multivitamin, så bör du alltid granska innehållsförteckningen för att se hur mycket av varje vitamin och mineral du får i dig.

Oavsett om du är gravid, ammar, är frisk eller lider av sjukdom – så bör du alltid rådfråga din läkare innan du börjar ta tillskott av A-vitamin.

Brist på A-vitamin

Brist på A-vitamin uppstår när man inte får i sig tillräckligt av vitaminen genom kosten, eller vid sjukdom. Exempelvis tillstånd där upptaget av näring har försämrats.

Tecken på vitamin A-brist:

  • Nattblindhet
  • Infektioner
  • Försämrat immunförsvar
  • Försämrad tillväxt
  • Fertilitetsproblem
  • Xeroftalmi

Ett tidigt tecken på A-vitaminbrist är nattblindhet, eller mörkerblindhet. Det innebär att ögonen har svårt att se i mörker.

Om bristen fortsätter under en längre period, så kan ögonvitan och hornhinnan bli uttorkade och kan inte längre producera tårar. Öppna sår kan utvecklas på hornhinnan, vilket kan leda till blindhet.

Brist på vitamin A är diagnostiseras med hjälp av en symptomanalys och blodtester. Oftast behandlar man bristen med hjälp av tillskott av A-vitamin.

Om du misstänker att du lider av vitaminbrist bör du alltid kontakta läkare för rådgivning.

Mat som innehåller vitamin A

Tallrik-med-A-vitamin-livsmedel

Det bästa sättet för att motverka brist på A-vitamin är genom att äta en hälsosam och balanserad diet med mat som innehåller vitamin A.

Livsmedel som innehåller A-vitamin:

  • Broccoli
  • Morötter
  • Pumpa
  • Sötpotatis
  • Apelsin
  • Mango
  • Papaya
  • Mejeriprodukter
  • Lever
  • Kött och kyckling
  • Lax
  • Ägg

Det finns även en del råvaror som berikats med A-vitamin, exempelvis vissa frukostflingor.

Ett alternativ till vanlig mat är tillskott av vitamin A, men även multivitaminer.

Läs också