|

Bästa veganska proteinpulvret 2022: Komplett guide

Veganskt-proteintillskott

Proteinpulver är ett bra och effektivt tillskott för att öka intaget av protein. Vi har listat årets bästa veganska proteinpulver.


Om du inte äter kött, dricker mjölk eller undviker whey protein av annan anledning – så finns det en hel drös med vegetabiliska proteinpulver att tillgå.

Det gäller bara att köpa rätt, då många av dem brukar smaka dåligt, klumpa sig i shaken eller ha ett lågt proteinvärde.

För att hjälpa dig att hitta rätt, så har vi recenserat årets bästa veganska proteinpulver – inom varje kategori. Från ris- och sojaprotein, till havre- och ärtproteiner.

Bästa veganska proteinpulvret

Det bästa veganska proteinpulvret idag är Better You Ärt & havreprotein. Det ger dig 14 gram protein per portion. Pulvret är väldigt lätt att blanda och det finns flera goda smaker att välja på. Det är rikt på aminosyror. För dig med känslig mage är det ett självklart köp! Det låga priset är en bonus.


Bästa veganska proteinpulvret: Better You Ärt & Havreprotein

Bästa-veganska-proteinpulvret-Better-You

Det här är definitivt det populäraste veganska proteinpulvret på marknaden idag. Det finns en hel uppsjö med positiva recensioner för den här burken.

Först och främst är det ett helt naturligt protein, vars innehåller kommer från ärtor och havre.

En portion ger dig 14 gram protein, 1 gram kolhydrater och endast 63 kalorier. Så det är även bra för dig som vill gå ner i vikt.

Eftersom pulvret är gjort av ärtor och havre, så innehåller det även väldigt mycket aminosyror – vilket är kritiskt för veganer.

Pulvret löser sig förvånansvärt bra i vatten och känns väldigt bra för magen. Inga som helst negativa reaktioner uppstod.

Ett plus är att smakerna inte är så sliskiga som många andra proteinpulver är, så shaken är både god och enkel att dricka.

Det finns sju olika smaker att välja på, allt från choklad och vanilj, till äpple och kanal. Det finns även en naturell smak, för dig som vill baka eller laga mat med pulvret.

Vi var lite skeptiska till priset, som ligger på 379 kronor för en burk på 1 kg. Men en burk ger dig 62 portioner, vilket gör att varje portion kostar ungefär 6 kronor. Helt klart godkänt!

Ett definitivt köp för dig som är vegan, laktosintolerant eller av annan anledning vill hålla dig borta från ”vanliga” proteinpulver.

Helt klart årets bästa veganska proteinpulver!


Bästa sojaproteinet: Core Soy Protein

Bästa-sojaproteinet-Core-Soy-Protein

Det här är ett sojaproteinpulver som ger dig 21 gram protein per portion. Vilket är nästan det dubbla av vad andra veganska proteinpulver brukar innehålla.

Utöver protein, så finns det även nyttigheter som Vitamin B3, B5, B6, B9 och B12. Med andra ord bra för energidepåerna om du tränar mycket eller känner dig trött under dagarna.

Pulvret är helt fritt från både socker och laktos.

Konsistensen blir ganska krämig, nästan milkshake-liknande. Eftersom den blir så tjock, tar det lite tid att dricka upp den. Den är även lite mer svårlöslig än andra proteinpulver.

Både vanilj- och chokladsmakerna är goda, även om vaniljsmaken känns lite artificiell. Det finns också en naturell smak och äppelsmak. Vi rekommenderar chokladen!

Cores sojaproteinpulver har ett utomordentligt innehåll. Kvalitativt protein i stora mängder. Plus flera B-vitaminer. Vi gillar också att den är fri från fytoöstrogener!

Men konsistensen kommer de behöva jobba lite på. Om du gillar lite tyngre och krämigare proteinshakes, så är det här ett bra val. Men om du vill ha en lättdrucken och vattning konsistens, så bör du köpa ett annat pulver.

Överlag är vi helnöjda – framförallt till det låga priset!


Bästa havreproteinet: Olga Rönnbergs Havreprotein

Bästa-havreproteinet-Olga-Rönnberg

Olga Rönnbergs protein är helt havrebaserat och därmed fritt från mjölk, laktos och allt annat som kommer från djurriket.

Det vi gillar mest med det här pulvret är hur kort innehållsförteckningen är. Många andra veganska proteinpulver har upp mot 15-20 ingredienser, medan Olgas pulver endast har fem. Tummen upp för det!

Pulvret har en naturlig vaniljarom och ett naturligt sötningsmedel, Stevia.

Vi är faktiskt överraskade över hur god den är! Den är varken för söt eller lämnar några bismaker.

Faktum är att det är en av de godaste veganska proteinpulver vi testat! Den är dessutom riktigt snäll mot magen, utan vare sig gaser eller toalettbesök som konsekvens.

En portion ger dig 20.5 gram protein och 120 kalorier.

Pulvret löser upp sig bra i vatten och är enkelt att dricka. Shaken får en perfekt konsistens.

Vi hade faktiskt aldrig hört talas om det här kosttillskottet förrän nu. Så vi är glatt överraskade.

Utan tvekan en av de bästa veganska proteinpulvren i år!


Bästa veganmixen: Healthwell Vegan Protein

Bästa-veganmixen-Healthwell

I det här pulvret har Healthwell blandat det bästa från tre världar; ris, ärtor och havre. Varje portion innehåller 74% protein!

Du får i dig 21 gram protein per portion, 114 kalorier och endast 1,4 gram kolhydrater.

Utöver det så innehåller pulvret även vitamin B2, B6, B12, jod, selen och vitamin D.

Pulvret är mycket enkelt att blanda, då det löser upp sig snabbt med vatten.

Smaken är neutral och mild, utan att lämna efter sig några bismaker. Den enda smaken som finns är en hint av havregryn.

Proteinpulvret blir också godkänt i vårt magtest. Inga som helst bieffekter märks på magen. I vår research hittade vi också flera omdömen som påpekade att pulvret är otroligt bra för känsliga magar.

Det här är ett väldigt bra val för dig som vill få i dig mycket protein åt gången. Om du styrketränar, eller inte får i dig tillräckligt med protein – då är det här ett självklart köp!


Bästa hampaproteinet: Healthwell Hampaprotein EKO

Bästa-hampaproteinet-Healthwell

För dig som vill använda ett hampaprotein, så är årets vinnare den här påsen från Healthwell.

Hampan är helt ekologiskt odlad, där en stor del av hampan är högvärdigt protein.

Pulvret är helt fritt från tillsatser och går bara att köpa i en smak; neutral.

Det är svårt att få till en bra smak på hampa utan att tillsätta olika livsmedel. Healthwells påse är tyvärr inget undantag. Smaken är neutral, om än lite gräs- eller hö-liknande.

Den är inte god, men heller inte dålig.

Pulvret löser upp sig relativt ok i vatten, men du kommer att behöva skaka den mer och längre än andra proteinpulver i vårt bäst i test. Slutresultatet blev bra och utan klumpar.

En portion innehåller 15 gram protein, tillsammans med flera vitaminer och mineraler. Bland annat vitamin B1, B3, B6 och E.

På mineralsidan hittar vi rikligt med järn, magnesium, fosfor, zink, kalium, mangan och koppar.

Definitivt en av de nyttigaste innehållsförteckningarna i år!

Vi gillar det här proteinpulvret skarpt. Det är nyttigt, skonsamt för magen och ger dig massvis av protein. Helt klart ett av de bästa alternativen om du letar efter ett veganskt proteinpulver.


Väldigt populärt: Self Omninutrition Soy Protein

Self-Omninutrition-sojaprotein

Om du har tränat och använt kosttillskott tidigare, så är du säkert redan bekant med Self Omninutrition. De gör några av de bästa kosttillskotten – även för veganer.

Den här burken är gjord av sojaprotein och är helt vegetabilisk och laktosfri.

Man har endast använt sojaproteinisolat, vilket gör att det är fritt från fytoöstrogener.

Konsistensen i shaken blir väldigt tjock, men är ändå väldigt lättdrucken.

Det finns fyra olika smaker; choklad, jordgubb, naturell och vanilj. Vår favorit blev choklad.

Alla smaker är väldigt milda och även om vaniljsmaken är god, så känns den lite för svag. Nästan så att den inte smakar något alls.

Smakerna ger heller inte några konstiga bismaker.

Proteinmässigt så är det en riktig best! En portion ger dig hela 27,2 gram protein – vilket är mer än alla andra proteinpulver i vårt bäst i test.

När vi gjorde research så kunde vi se att det här är en av de populäraste veganska proteinpulvren sedan flera år tillbaka. Det finns en enorm mängd positiva recensioner – och vi kan bara instämma med kören. Den är riktigt, riktigt bra!

Ett fantastiskt proteinpulver, framförallt om du är fysiskt aktiv och vill bygga eller underhålla muskler. Helt klart en av de bästa veganska proteinpulvren i år!


Vad innehåller veganskt proteinpulver

Proteinpulver-som-är-veganskt

Veganska proteinpulver tillverkas av proteinrika källor från växtriket. Främst havre, ärtor, soja, hampa och ris.

Vanliga proteinpulver utvinns oftast från mjölk och kött.

En fördel med veganska proteinpulver är att de oftast är fria från tillsatser och socker. Det gör att de även lämpar sig bra för människor med laktosintolerans eller känslig mage.

En del tillskott använder stevia eller andra ämnen för att ge mer smak till pulver. Men det finns också en hel del naturella veganska proteinpulver utan sötningsmedel.

Typer av veganska proteinpulver

Tiderna då veganer och vegetarianer inte kunde dricka proteinpulver är passé.

Numera finns det flera alternativ för oss som vill ha ett veganskt proteinpulver.

De alla utvinns från olika proteinkällor, allt från ris och havre, till soja och pumpakärnor.

Här är de vanligaste varianterna.

Havreprotein

Havreprotein brukar vara ett bra alternativ för veganer, vegetarianer och de med en känslig mage.

De allra flesta havreproteinpulver vi tittat på är helt fria från socker och tillsatser. Oftast kombineras havreprotein med ärtprotein i ett och samma kosttillskott.

Många använder havreprotein för att höja proteinvärdet i gröten eller yoghurten på morgonen, men även till bakelser och matlagning.

Havreproteinpulver är rikt på antioxidanter och vitamin E.

Många proteinbars baseras på just havre. För att inte nämna att de också brukar innehålla nyttiga frukter och bär. Vi har listat årets bästa proteinbar här.

Sojaprotein

Proteinpulver som utvinns från soja har oftast ett högt proteinvärde. Soja bryts dessutom ner av kroppen, vilket gör det till ett bra alternativ för dig som vill ha ett protein som är snällt för magen.

Som du säkert vet, så är soja ett hett debatterat ämne i träningsvärlden. Många menar på att soja kan påverka balansen mellan testosteron och östrogen, vilket kan hämma dina träningsresultat.

Den andra sidan säger att soja inte har någon negativ effekt på hormonerna – så länge du inte överkonsumerar soja.

Om du redan äter en kost rik på soja, så rekommenderar vi att du väljer ett annat proteinpulver. Men om du sällan konsumerar soja, så kan ett sojaproteinpulver vara väldigt fördelaktigt.

Risprotein

Vi gillar risproteinpulver då de är så snälla för magen. De brukar också innehålla en hel del vitaminer och mineraler.

Risprotein är enkelt att konsumera, både vad gäller smak och konsistens.

En annan fördel är att risproteinpulver går att använda till bakning, matlagning och till gröten på morgonen.

För dig som lider av intoleranser eller allergier, så är risproteinpulver starkt rekommenderat. Det är snällt och icke-irriterande för de flesta människors tarmar.

Ärtprotein

Precis som ris, så är ärtprotein väldigt snällt för magen.

Det innehåller också en hel del vitaminer och mineraler, så som zink, magnesium, järn och vitamin C.

Ärtprotein brukar kombineras med andra proteintyper, främst havreprotein.

Hampaprotein

Hampaproteinpulver är veganskt och rikt på fibrer, vitaminer och nyttiga fetter.

Men hampa är inte det optimala valet för att bygga muskler, då det inte innehåller lika mycket protein som andra veganska proteinpulver.

En annan nackdel är att hampaprotein brukar vara ganska dyrt.

På grund av priset och den låga proteinhalten, så brukar vi inte använda hampaprotein i våra shakes. Däremot är det ett perfekt tillskott för att göra matlagning och bakningen mer proteinrik!

Pumpakärnprotein

Proteinpulver gjort av pumpakärnor innehåller nyttiga omega-fetter och magnesium. Dessa tillskott brukar innehålla mellan 50-60% protein.

I likhet med hampaprotein så är det inte ett optimalt val för dina proteinshakes. Det är dyrt och innehåller inte lika mycket protein som exempelvis havre.

Ett bra veganskt proteinpulver för bakning och matlagning, men det blir dyrt i längden om du vill dricka shakes varje dag.

Hur får veganer i sig protein

Vegansk-mat

Många människor lever med tron att det är omöjligt för veganer att få i sig tillräckligt med protein. Framförallt om man vill bygga muskler.

Men det är fel.

Det finns många professionella atleter med imponerande fysik som äter en strikt vegansk diet.

Några exempel är; thaiboxaren Harri Nieminem, kroppsbyggaren Alexander Dargatz, boxaren Lawrence Okolie och långdistanslöparen Denis Mikhaylove.

Men genom att utesluta kött, är det viktigt att man äter rätt typ och mängd av proteiner.

Det finns 9 essentiella aminosyror som du måste få i dig genom kosten. När ett livsmedel innehåller alla nio, så är det ett fullvärdigt protein.

Växtbaserade livsmedel är sällan fullvärdiga, vilket gör att du som vegan behöver variera dina proteinkällor för att få i dig alla aminosyror.

Tips på protein för veganer:

  • Tofu
  • Bönor
  • Linser
  • Hampafrön
  • Nötter
  • Gröna ärtor
  • Quinoa

För att säkerställa att du får i dig tillräckligt med protein varje dag, kan det vara bra att använda ett proteinpulver.

Läs även vår guide till proteinrik mat, där vi listat livsmedel som innehåller mycket protein.

Läs också