Fördelar och nackdelar med PWO

Trött-efter-träning

PWO har blivit oerhört populärt på senare år. Det är ett grymt kosttillskott om du vill ha mer energi och mental fokus. Men det finns också baksidor. Här hittar du alla positiva och negativa aspekter med PWO.


Förr i tiden hörde man ofta folk jämföra olika proteinpulver på gymmet. Vad de innehåller, hur mycket protein man får i sig och vilken som är godast.

Numera är man nästan oftare om PWO, än om något annat kosttillskott.

PWO är givetvis inte populärare än proteinpulver och kreatin – men det är inte långt ifrån.

Om du funderar på att testa PWO – då kommer den här artikeln väl till hands. Vi har listat alla fördelar och nackdelar med PWO.

Fördelar med PWO

Fokuserad-man-styrketränar

Det finns flera anledningar till att använda PWO. Det är också det attraktiva med den här typen av kosttillskott – att det har en så positiv påverkan på flera delar av träningen.

Förbättrar prestationsförmågan

De flesta PWO-tillskotten innehåller beta-alanin, kreatin, aminosyror och koffein. I vissa fall har man tagit bort en eller två av dessa ingredienser.

De alla påverkar din energi, uthållighet och styrka på flera olika sätt.

Exempelvis kan beta-alanin reducera din trötthet vid intensiv träning. Vilket gör att du blir mer uthållig och orkar hålla igång längre.

När du tränar så använder kroppen ATP-molekyler, som den bryter ner till energi. När musklerna får slut på ATP så blir du trött och orkar inte lyfta mer.

Kreatin gör så att dina muskler kan förvara mer ATP-molekyler, vilket resulterar i förbättrad uthållighet och mer energi när du styrketränar.

Beta-alanin är en aminosyra som motverkar mjölksyra i musklerna och i flera studier har man kunnat se att syran har en prestationshöjande effekt vid intensiv träning.

Många PWO innehåller också koffein, som har en uppiggande effekt som gör dig mer alert och energisk. Så du behöver inte längre ta en kopp kaffe innan träningen – det räcker med PWO!

Bättre fokus och koncentration

En stor fördel med PWO är att flera ingredienser också gör dig mer alert och fokuserad. Många beskriver det som att man får en ”hyperfokus” när man tränar.

Det är inte alltid man känner för att träna och tankarna glider iväg för att tänka på annat. Det är inte bara jobbigt att känna sig loj och omotiverad när man tränar, men det gör också träningspasset sämre.

Risken är att man inte ger sitt bästa och att man smiter ifrån träningspasset lite tidigare.

Vid sådana tillfällen kan en PWO gör skillnad som natt och dag. Man blir pigg, energisk och fokuserad.

En del PWO innehåller aminosyran tyrosin, som enligt studier kan hjälpa till att förbättra ditt minne och välmående. Man tror också att det kan ha en positiv effekt på hormonerna, vilket är väl behövligt när du tränar.

Koffein är också en komponent som stimulerar din mentala förmåga. Studier visar på att koffein kan förbättra din reaktionstid. Om du är en van kaffedrickare så vet du precis hur bra koffein kan skärpa sinnet.

Nackdelar med PWO

Allt är inte guld och gröna skogar med PWO. Vissa människor kan uppleva oönskade bieffekter av tillskottet, vilket i vissa fall kan få en motsatt effekt och försämra dina prestationer på gymmet.

De flesta negativa biverkningarna härstammar från koffein och beta-alanin.

Stora mängder koffein kan göra dig darrig, ofokuserad och även ge magproblem. Framförallt om du inte van vid koffein och dosen i kosttillskottet är högt.

En del PWO innehåller väldigt stora mängder koffein. Det finns ett par pulver vars koffeininnehåll är som 4-5 koppar kaffe – vilket är på tok för mycket om du inte är van.

En vanlig bieffekt av PWO är att huden börjar klia, ungefär som att du har myror under skinnet. Det här orsakas av aminosyran beta-alanin, främst i höga doser.

Det är i sig inte farligt, men kan vara riktigt irriterande och förstöra din fokus. Som tur är finns det PWO-pulver som är fria från beta-alanin.

Även kreatinet i PWO kan orsaka problem, framförallt i form av magproblem. Förstoppning eller diarré är inte ovanligt när man konsumerar kreatinmonohydrat, vilket är ett ämne som finns i många PWO.

Nuförtiden finns det däremot många olika varianter av PWO, där man tagit bort en eller flera av ovanstående ingredienser. Så om du upplever bieffekter av ett tillskott, är det inte nödvändigtvis så att du upplever samma problem med ett annat.

Är PWO bra eller dåligt

När allt kommer till kritan handlar det om hur just du reagerar på PWO. Inte alla människor har samma reaktion på olika ingredienser och doser.

Om du är känslig för någon ingrediens, så är det enkelt att göra sin egen PWO. Då bestämmer du själv vad shaken ska innehålla.

PWO kan definitivt ha många positiva effekter som gör att du presterar bättre både vid löpträning och styrketräning.

Men som du ser här ovanför kan det också få negativa bieffekter som förstör träningen.

Om PWO fungerar för dig utan irriterande biverkningar, så är det ett väldigt bra kosttillskott som kan komma väl till hands.

Men det är inte nödvändigt att ta PWO för att träna bra och nå dina resultat. Folk har sedan urminnes tider tränat utan PWO och fortfarande presterat bra.

Läs också