|

K2-vitamin bäst i test 2022: Komplett guide

K-vitamin-grönsaker

Att köpa K2-vitaminer är inte det lättaste. Långt ifrån alla människor vet hur mycket man behöver och vilka tillskott som är bra. För att hjälpa dig på traven har vi recenserat och listat årets bästa K2-vitamintillskott.


Det är inte speciellt vanligt att vuxna människor behöver använda K-vitamin i kosttillskottsform. Vilket har resulterat i att marknaden för den här typen av tillskott inte är speciellt stor.

Men det finns ett behov, och därför finns det också ett utbud. Om än lite magert.

Vi har gått igenom de bästa vitamin K2-tillskotten för att hjälpa dig att välja rätt.

Bästa K2-vitamintillskottet

Det bästa K2-tillskottet i år är Healthwell Vitamin K2 200. Varje kapsel ger dig 200 mikrogram K2. Du behöver endast ta en kapsel om dagen. Kosttillskottet är lämpligt för både vegetarianer och veganer. Det låga priset är en välkommen bonus!


Bästa vitamin K2: Healthwell Vitamin K2 200

Bästa-Vitamin-K2-Healthwell

Det här är ett vegetabiliskt kosttillskott innehållande 200 mikrogram (µg) Vitamin K2. Du behöver endast ta en kapsel om dagen tillsammans med ett glas vatten.

Kosttillskottet är märkt som ”vegetarian friendly”, och kan därför tas av både vegetarianer och veganer.

Det är utan tvekan ett av de populäraste K2-tillskotten, med en hel uppsjö av positiva omdömen.

Prismässigt ligger burken bra till, precis som Healthwells övriga sortiment. En burk innehåller 90 kapslar/portioner och kostar ungefär 180 kronor. Köper man dessutom fler burkar så blir det billigare.

Mycket K-vitamin, en bra innehållsförteckning och ett relativt lågt pris – helt klart årets bäst i test-vinnare.


Bästa kombination: Better You Vitamin D3 + K2

Better-you-Vitamin-D3-och-K2

Studier visar på att vitamin K2 och D3 är en bra kombination, vilket är anledningen till varför så många kosttillskott blandar de två.

Vitamin D3 assisterar nämligen i produktionen av några av de proteiner som vitamin K2 behöver. Man har även sett att de båda hjälper kroppen att transportera kalcium till skelettet. Vilket är bra för både skelettet och hjärtat.

Tillskottet är väldigt noga utstuderat med en intressant innehållsförteckning.

Först och främst innehåller det 90 mikrogram Vitamin K2 och 70 mikrogram vitamin D3. Men man har också lagt i blåbärspulver och kokosolja.

Blåbärspulvret innehåller naturligt vitamin K, medan kokosfettet optimerar upptaget av vitaminerna.

Eftersom både K2 och D3 är fettlösliga vitaminer, så behöver kroppen fett för att absorbera dem. Better you får därför bonuspoäng för att de lagt i kokosolja i varje kapsel.

Kapslarna är vegetabiliska och innehållet är tillverkat i Sverige.

Nackdelen är priset. Better you är kända för sin höga kvalité, men det brukar tyvärr resultera i ett lite högre pris än konkurrenterna.

I det här fallet kostar en burk ungefär 260 kronor, vilket ger det 60 kapslar/portioner.

Men är det något som är värt att investera i, så är det hälsan. 60 kapslar är dessutom tillräckligt för att räcka i två månader. 260 kronor för två månader av nyttiga vitaminer är inte hela världen.

Överlag är vi helnöjda med de här kapslarna!


Vad är vitamin K

Vitamin-K-i-grönsaksform

Vitamin K är en grupp fettlösliga vitaminer. De två viktigaste tros vara vitamin K1 (fyllokinon) och vitamin K2 (menakinoner).

Vitamin K har flera nyckelroller i människokroppen. Men framförallt hjälper de till att förhindra blodproppar och blödningar.

K1 hittar du främst i mörkgröna grönsaker, så som broccoli och spenat.

K2 får du i dig från kött, ägg och ost. Det kan även syntetiseras av vissa bakterier.

Till skillnad från exempelvis vitamin C och vitamin A, så är det inte speciellt vanligt att man använder vitamin K i kosttillskottsform. Även om det givetvis finns folk som behöver det.

Vitamin K finns överallt i kroppen, från levern och hjärnan, till hjärtat, skelettet och bukspottkörteln.

Vad är K2-vitamin bra för

Vitamin K hjälper kroppen att tillverka olika proteiner som är nödvändiga för att bygga ben. Dessa proteiner är också viktiga för blodkoagulering.

Blodkoagulering är kroppens sätt att förhindra stora blodförluster vid exempelvis skador. Det motverkar överdriven blödning i sår och dylikt.

Det finns studier som visar på att K-vitamin kan påverka människans kognitiva förmåga.

I en studie kunde man se att människor över 70 år som hade höga nivåer vitamin K1 i blodet, presterade bättre både verbalt och i minnestester.

Hur mycket vitamin K per dag

Vitamin-K2-kosttillskott

I Sverige har man inte satt något rekommenderat intag, då man anser att det inte finns tillräckligt med data.

EFSA, som är Europas myndighet för livsmedelssäkerhet har däremot satt upp så kallat ”tillräckligt intag”. Det är alltså inte ett rekommenderat intag, utan vad man tror är tillräckligt.

EFSA menar på att 80 mikrogram är tillräckligt för vuxna, både män och kvinnor.

Mängden K-vitamin minskar sedan beroende på åldersgrupp. Exempelvis anses 65 mikrogram vara tillräckligt per dag för barn mellan 15 och 17 år. För barn mellan 7 och 10 år anses 30 mikrogram vara tillräckligt.

Även om det inte finns ett officiellt rekommenderat intag utsatt, så bör du vara försiktig och inte överdriva konsumtionen.

Om du vill använda K-vitamin i kosttillskottsform bör du konsultera med läkare först.

Vitamin K och bieffekter

Det finns ingen forskning som klargjort att ett överskott av vitamin K från vanlig mat skulle vara skadligt.

K-vitamin bryts ner väldigt snabbt och avsöndras genom urin och avföring. Därför är det ovanligt att en överdosering hinner nå giftiga nivåer i kroppen – även vid högre dosering. Till skillnad från andra fettlösliga vitaminer.

Biverkningar av vitamin K är därför ovanligt.

Däremot kan vitamin K integrera med vissa läkemedel. Framförallt antibiotika, blodförtunnande och mediciner för cancer, högt kolesterol och epilepsi.

Om du använder någon form av läkemedel, bör du konsultera med läkare innan du ökar intaget av vitamin K; oavsett om det är genom mat eller kosttillskott.

I regel bör du inte använda kosttillskott av K-vitamin annat än om din läkare instruerat dig till att göra det.

K-vitaminbrist symptom

Brist på K-vitamin är ovanligt hos vuxna. Men det kan ske hos människor som tar mediciner som blockerar absorberingen av K-vitamin, exempelvis antibiotika.

En annan riskgrupp är de som lider av sjukdomar som påverkar matsmältningen och näringsupptaget.

Nyfödda barn kan också lida brist på K-vitamin. Det är för att vitamin K inte tar sig förbi moderkakan. Bröstmjölk innehåller också väldigt små mängder K-vitamin.

Tecken på K-vitaminbrist:

  • Blödningar
  • Längre tid för blödningar att sluta
  • Osteopeni eller osteoporos

Om du misstänker att du inte får i dig tillräckligt med vitamin K bör du rådfråga läkare för symptombedömning och tester.

Vilka livsmedel innehåller vitamin K

Mat-som-innehåller-vitamin-K2

Vitamin K finns i flera livsmedel, både i animalier och från växtriket.

  • Broccoli
  • Spenat
  • Brysselkål
  • Kål
  • Sallad
  • Sojabönor
  • Rapsolja
  • Kött
  • Ost
  • Ägg

Kött, äggula, mejeriprodukter och lever innehåller främst vitamin K2. Våra tarmbakterier skapar även K2, men inte i tillräckligt stora mängder för att täcka våra behov. K1 finns främst i gröna bladgrönsaker.

Även om kött, ägg och jordgubbar innehåller vitamin K, så är det i mindre mängder än i exempelvis broccoli och sojabönor.

Vitamin K2 och D3

Absorberingen av vitamin K2 förbättras när det tas tillsammans med vitamin D. Vitamin D3 främjar nämligen produktionen av viktiga proteiner som vitamin K behöver för att fungera korrekt.

Kombinationen är också bra för ditt kalciumupptag.

Vad som händer är att Vitamin D3 dirigerar absorberingen av kalcium från tarmarna till blodet. Vitamin K2 tar sedan över och hjälper till att föra över kalciumet till skelettet.

Det blir ungefär som en stafett, där D3 ger över stafettpinnen till K3.

Man har sett i studier på både människor och djur att en optimal koncentration av vitamin D och K är bra för skelettet och den kardiovaskulära hälsan.

Det är fortfarande inte helt klarlagt exakt hur interaktionen mellan de två fungerar. Forskningens nuvarande ståndpunkt är att det behövs mer data för att dra några absoluta slutsatser – även om man kan se att många hälsofördelar uppstår när man blandar de två.

Om du planerar att ta vitamin K2 och D3 tillsammans bör du konsultera med din läkare först. Det är viktigt att doseringen är korrekt mellan de två och att de passar ditt unika behov.

Läs också