| |

Bästa PWO 2022: Komplett guide

Bästa-PWO

PWO är ett fantastiskt kosttillskott för att få mer energi, uthållighet och fokus under träningspasset. Men köp fel variant och riskera magproblem och darriga händer. Vi har därför listat årets bästa PWO – inom varje kategori.


Pre-workout är ett sånt där kosttillskott som antingen kan göra dig till ett monster på gymmet, eller som får dig att gå hem för tidigt för att du mår illa.

Det är superviktigt att man väljer rätt typ av PWO. Vi har hittat pre-workouts med helt absurda mängder koffein och beta-alanin i sig, så till den grad att det inte kan vara hälsosamt.

De har vi givetvis inte tagit med i årets bäst i test av PWO.

Istället har vi samlat de absolut bästa och mest effektiva PWO-tillskotten på marknaden idag.

Bästa PWO

Den bästa PWO idag är Raw Rampage. Pulvret har en unik förmåga att höja din prestationsförmåga och mentala fokus till max. Det är som att någon har satt dit ett extra-batteri på ryggen. Den innehåller alla de viktiga komponenter som gör ett PWO bra. Ett självklart val för i år!


Bästa PWO: Raw Rampage

Bästa-PWO-Raw-rampage

Utan tvekan det PWO som har flest positiva omdömen i Sverige. Över 500 recensioner på Svenskt kosttillskott, där en stor majoritet ger full pott, talar sitt tydliga språk.

Om du vill ha en rejäl spark i rumpan för ett riktigt tungt och intensivt träningspass – då är det här ett klockrent PWO.

Det känns som att det bara tar ett minuter för energin att suga tag i både musklerna och hjärnan. Med en järnfast fokus och tydlig pump i musklerna så känns det som att man skulle kunna lyfta en bil runt en fotbollsplan. Flera gånger om.

Vi blev förvånande över hur lång tid trycket och pumpen sitter kvar i musklerna. Det känns som att vi får mer styrka i musklerna än med andra PWO vi testat.

Om du tidigare druckit energidryck, kaffe eller bara kreatin innan träningarna, så kommer det här bli en ögonöppnare.

Det finns tre smaker att välja på; cola candy, jordgubbslemonad och syrliga äpplen. Klart godkända smaker som är ganska söta. De alla har lite godissmak.

Pulvret innehåller bland annat kreatin, beta-alanin och koffein. Så det har alla de komponenter som folk brukar vilja ha sina PWO.

Man har även tillsatt vitamin C, B6 och piperin för optimal upptagningsförmåga.

Om du vill ha en rejäl pump i musklerna och mycket energi under träningspasset – då är det här ett säkert kort. Helt klart en av de bästa PWO på marknaden idag.


Bästa PWO utan kreatin: Core PWO Zero

Bästa-PWO-utan-kreatin-Core-Zero

Den här burken tävlar definitivt om förstaplatsen som årets bästa PWO. Fördelarna är många och nackdelarna få.

Först och främst ger det här pulvret en pump som få kan konkurrera med. Extra-energin du får höjer helt klart förutsättningarna för ett bra träningspass.

I vanlig ordning har Core prickat rätt vad gäller smakerna. Det finns tyvärr bara två smaker: pink lemonade och strawberry daiquiri. Fruktansvärt goda smaker, i alla fall för oss som gillar söta saker.

Efter att ha druckit en shake så tar det inte lång tid innan den där pirriga och energiska känslan dyker upp. Det finns inget bättre än att lyfta vikter på gymmet när den känslan infinner sig.

Till en början var vi väldigt besvikna över att Zero endast säljs i en liten burk på 180 gram. Sen såg vi att en portion endast är på 6 gram á 30 portioner per burk. Vilket är helt i linje med de andra kosttillskotten.

Så bli inte förvirrad över den lilla burken – den rymmer fortfarande 30 portioner.

En portion ger dig allt från 150 mg koffein, till 1500 mg beta alanin och 2 mg piperin.

Man har även tillsatt en hel del andra ämnen som förbättrar upptagningsförmågan och som ger dig mer energi. Bland annat vitamin B3, L-arginin, rödbetsextrakt och inositol.

Det här är en av de mest recenserade burkarna hos Svenskt kosttillskott, där majoriteten har givit den bästa betyg.

Vi kan bara instämma med kören – det är en fruktansvärt bra burk! Helt utan kreatin också.

Innehållet, priset, pumpen, energin och smaker, ja, allt är helt i linje med vad vi förväntar oss av Core-sortimentet.

Utan tvekan den bästa PWO utan kreatin.


Bästa PWO utan koffein: Core Preload + BCAA

Bästa-PWO-utan-koffein-Core-Preload

De flesta PWO-tillskotten har tillsatt koffein nuförtiden – så Core Preload är ett undantag.

Vi känner ett bra tryck i musklerna och vi fick helt klart mer energi under träningspasset. Det är inget pulver som gör dig till ett monster, utan vi skulle beskriva effekten som ”lagom” eller ”medium”.

Man slipper dessutom bieffekterna av koffeinet, så du kan ta den här PWOn utan att få sömnproblem på kvällen. Så det är en stor bonus!

Inledningsvis var vi lite skeptiska när vi såg att den enda smaken heter ”sura remmar”. Ett udda val av smak – men det fungerar. Den är faktiskt riktigt god.

Än dock hoppas vi att de lägger till lite fler smaker i framtiden.

Pulvret innehåller bland annat BCAA, kreatin och beta-alanin. Eftersom man gör av med magnesium när man tränar, så har de berikat pulvret med 78 mg magnesium per portion.

Helt klart det bästa PWO utan koffein, som ger dig ett bra pump i musklerna och energi under hela träningspasset.


Bästa PWO utan beta alanin: Core PWO Power

Bästa-PWO-utan-betan-alanin-Core-Power

En del människor vill undvika beta-alanin, då aminosyran kan få huden att börja klia. Då brukar Core PWO Power vara ett vanligt alternativ.

Trots att pulvret saknar beta-alanin, så ger det ett helt ok tryck i musklerna. Mycket tack vare koffeinet.

Du får ungefär 150 mg koffein per shake. Som referens innehåller en kopp kaffe ungefär 95 mg koffein.

Kreatinmonohydrat finns också i påsen, vilket även det spelar in i pumpen under träningen. Det gör även så att musklerna får mer energi och uthållighet. Det tar däremot ett par veckors användning för att bygga upp de depåerna.

Det finns två smaker att välja på: intense orange och melon twist. De båda är goda, men inget utöver det vanliga. Vi nöjer oss med att säga att de är godkända.

Det är alltid en chansning när man testar PWO utan beta-alanin, men i det här fallet fungerar det riktigt bra. Du får bättre fokus och ett bra tryck i musklerna.

Om du dricker mycket kaffe till vardags, så finns det en risk för att hyperkoncentrationen inte blir lika intensiv som den blev för oss.


Väldigt Populär: Core Performance

Core-performance-PWO-kosttillskott

Ett av Core’s främsta PWO. Det är väldigt populärt, med många positiva recensioner och omdömen.

Men innan vi börjar gå igenom alla positiva aspekter av Performance, så måste vi få påpeka hur besvikna vi är över att burken endast finns i en smak; raspberry lemonade.

Smaken är riktigt god och Core är kända för att producera några av kosttillskottsindustrins bästa smaker. Så varför finns det bara en att välja på?

Vi hoppas verkligen att de börjar lägga till fler smak-alternativ till sina PWO-burkar!

Missförstå oss inte, smaken är oerhört god – men vi önskar fler smaker att variera oss med.

Nu när vi fått in den lilla instickaren, så vill vi göra en helvändning och säga att pumpen vi fick från det här pulvret är riktigt bra.

Man orkar mer under hela passet på gymmet. Men det är inte så att den överdriver någon ingrediens, så det blir precis sådär lagom effekt. Vilket betyder att du slipper darrningarna och ”kliva ur skinnet”-känslan som ibland uppstår.

Pulvret innehåller massvis av nyttigheter som påverkar både prestationsnivån och din energi. Allt från koffein, till beta-alanin, kreatin och aminosyror. Även kokosvattenpulver och rödbetsjuicepulver finns där i.

Som vi skrev innan så har man inte överdrivit med någon ingrediens, utan allt är precis lagom. Exempelvis landar koffeinhalten på 90 mg, vilket är ungefär som en kopp kaffe. De flesta andra PWO har bra mycket mer koffein i sig.

Svenskt kosttillskott skriver att det här pulvret är utvecklat av den professionella atleten Peter Bláha. Huruvida det stämmer eller ej, låter vi vara osagt.

Men om han haft ett finger med i spelet, så får vi lov att gratulera och tacka. Det märks att någon som faktiskt tränar har valt ingredienserna.

Problemet med många PWO är att de är fyllda med för mycket av olika ingredienser, vilket gör att man känner sig stressad, darrig och ibland ångestfylld.

Men det har vi sluppit helt och hållet med det här pulvret – istället har vi bara fyllts med energi, fokus och styrka.

Helt klart en av våra favoriter.


Vad är pre workout

Pre-workout, eller PWO som det också kallas, är ett kosttillskott som tas före träning. Syftet är att höja din prestationsförmåga och ge dig mer energi.

Exakt vad som finns i pre workouts skiljer sig en hel del. Men den gemensamma nämnaren är att majoriteten av dem innehåller ämnen som har en uppiggande effekt.

Ofta innehåller PWOs aminosyror, B-vitaminer, kaffein eller kreatin.

Vanligtvis är PWO i pulverform och blandas med vatten.

När ska man ta pre workout

Precis som namnet avslöjar, bör du ta PWO precis innan du ska träna. Vanligtvis 20-30 minuter innan.

Om du tränar på kvällen gäller det att vara försiktig med PWO. Med all den energi och pump som den här typen av kosttillskott ger dig, kan göra så att du får svårt att sova ett par timmar senare.

Du gör bäst i att undvika PWO på kvällen. Försök istället träna under dagen, för att undvika att PWO stör din sömn på kvällen.

Varför tar man pre workout

Hårdträning-på-gym-med-luva

Det finns flera anledningar till varför du skulle vilja ta PWO. Alla pre workouts får oss inte att reagera på samma sätt, eftersom deras innehållsförteckningar skiljer sig.

Men det finns ett par gemensamma fördelar som de flesta PWO erbjuder.

Förbättrad prestationsförmåga

Många PWO innehåller aminosyror, beta-alanine, kreatin och/eller kaffein – vilket förbättrar dina prestationer när du tränar.

Flera studier har visat att beta-alanine kan reducera trötthet när du tränar intensivt och öka din uthållighet.

Du blir med andra ord en riktig energiknippe som orkar lyfta tyngre och längre än tidigare. Vilket är perfekt när du känner sig omotiverad eller när du tycker dig ha nått en platå för vad du kan uppnå.

Förbättrad fokus

Vi alla har haft träningspass där vi bara känner oss loja. Intresset är svalt, hjärnan vill rikta fokus åt annat håll och man glömmer bort att man är på gymmet.

Många PWO innehåller ämnen som gör att du blir skarpare och får mer fokus. Du kan gå från att vara omotiverad och ointresserad till hyperfokuserad och energisk på bara ett par minuter.

Det här är en av de bästa fördelarna med att ta PWO.

Inget träningspass är så bra som när både hjärnan och kroppen är aktiverade och fokuserade till max!

Andra bra ingredienser

Variationerna mellan olika PWOs är stora. Många pre-workouts är också berikande med mineraler som hjälper dig på alla möjliga sätt.

Från att fokusera, till muskeltillväxten och återhämtningsförmågan.

Det är inte ovanligt att en PWO innehåller både aminosyror och kreatin, vilket såklart har många fler fördelar än att bara väcka upp dig precis innan träning. Det är ämnen som har en positiv effekt både under och efter träningen.

Vad ska finnas i PWO

Vad du bör leta efter i ett PWO beror helt och hållet på dina mål med din träning, samt dina personliga preferenser.

Exempelvis finns det ingredienser som hjälper dig att bygga muskler och bli starkare, medan andra ger dig mer uthållighet och energi.

Här är fyra viktiga ingredienser som många vill ha i sin PWO:

1. Koffein

Det är väldokumenterat att koffein ger oss mer energi, samt hjälper oss i övningar som kräver uthållighet och explosiv styrka.

Få ämnen är så effektiva för att pigga upp oss och ge oss snabb energi.

Flera studier har visat på att koffein minskar vår trötthet, även när vi har sömnbrist. Vilket nog halva västvärlden kan vittna om, med tanke på hur många som dricker kaffe till frukosten.

Kruxet med koffein är att doseringen kan vara lite knepig. De som är vana vid kaffe och koffein behöver större doser. Men om du inte är lika van vid koffein, så kan en sådan dos göra dig skakig och stressad.

Koffein är en perfekt källa för energi och för att få en rejäl boost innan träningspasset.

2. Kreatin

Kreatin är ett av de populäraste kosttillskotten, framförallt hos de som styrketränar.

Kreatin är ett naturligt ämne som kroppen själv producerar, men som också finns i kött. Än dock i små mängder.

Studier har visat att kreatintillskott ökar människors muskeltillväxt markant. Upp mot 5-10% bättre muskeltillväxt än de som inte använder kreatin.

Kreatin ger också musklerna med energi, vilket gör att du orkar lyfta tyngre och längre utan att bli trött. Med andra ord ett perfekt ämne att ha i en PWO.

Om du planerar att gå ner i vikt bör du däremot undvika kreatin. Ämnet gör nämligen också att dina muskler binder till sig mer vatten. Resultatet blir att du får större och fylligare muskler.

Kreatin är superbra för oss som styrketränar.

3. Beta-alanin

Beta-alanin är en aminosyra som hjälper till att motverka trötthet.

När du tränar intensivt så byggs syra upp i kroppen, beta-alanin motarbetar den här syran. Så det är framförallt effektivt om du sysslar med högintensiv träning.

En negativ bieffekt är att beta-alanin kan göra så att huden kliar. De sker främst vid högre doser.

Det är fullt normalt och inget du behöver oroa dig för – men det kan vara riktigt irriterande. Man vill gärna inte se ut som en rabiat hund på gymmet heller, som måste klia sig efter varje set.

För träning med korta och intensiva intervaller är beta-alanin oslagbart!

4. Aminosyror (BCAA)

BCAA består av leucin, isoleucin och valin. Tre aminosyror som hjälper till att reglera protein, ökar proteinsyntesen i musklerna och motverkar att protein bryts ner.

Med andra ord väldigt viktiga aminosyror för att bygga muskler och maximal återhämtningsförmåga.

Man har även sett att BCAA kan hjälpa till att minska träningsvärk efter träning. Utöver det kan man se att BCAA ger dig mer energi och fokus när du tränar.

Det är väldigt vanligt att BCAA finns i PWO – med all rätt!

Hur länge kan man ta PWO

Flera-personer-på-gymmet

Hur länge och ofta du kan ta PWO beror på innehållet, samt din reaktion på ingredienserna. Det är inte rekommenderat att ta PWO innan varje träningspass.

En konsekvens av att ta PWO för ofta och länge, är att effekten kan börja avta. Stimulanterna i kosttillskottet blir inte lika effektiva och kräver högre doser för att ge dig energi.

Samma sak gäller om din PWO innehåller kreatin. Man brukar använda cykler när det kommer till kreatin, då effekten börjar avta om du tar det regelbundet.

Vanligtvis tar man kreatin i 8 veckor, för att sedan ha ett uppehåll på 4 veckor. Då undviker du att effekten avtar och när du börjar igen så är kreatinet lika potent som när du först började.

Allt handlar alltså om innehållet i ditt PWO.

Vår rekommendation är att du inte tar pre-workout innan varje träningspass. Snarare bör du ta det 2-3 gånger i veckan, när du känner att du behöver det som mest.

Du vill heller inte bli beroende av att ta PWO för att kunna träna. Du vill inte förlita dig för mycket på externa saker när det kommer till träning.

Är PWO värt det

För många människor är PWO ett väldigt bra kosttillskott för att nå sina mål. Det höjer din prestationsförmåga avsevärt, men kan också stimulera din muskeltillväxt och förbättra kroppens återhämtningsförmåga.

Det är heller inte alltid man är så sugen på att träna. Man har jobbat hela veckan, lönen är sen och resultaten på gymmet har börjat avta lite. Det kan göra vem som helst lite omotiverad.

En PWO kan ge dig den där extra boosten för att orka lyfta och träna. Att orka bli bättre och starkare.

Den här typen av kosttillskotten är givetvis inte för alla. Det finns de som hellre tränar utan externa influenser – det finns till och med de som undviker musik. De vill att allt ska komma inifrån.

Med det sagt, så är PWO ett väldigt populärt kosttillskott – av goda skäl.

Är det farligt med pre-workout

PWO anses inte vara farligt, men du kan uppleva biverkningar av en pre-workout. Framförallt om det innehåller koffein.

Vanliga bieffekter:

  • Du känner dig skakig
  • Hjärtklappning
  • Dålig sömn
  • Kliande hud
  • Magproblem

Alla dessa potentiella bieffekter härstammar ofta från tre ingredienser: koffein, beta-alanin och kreatin.

Precis som när du dricker för mycket kaffe, så kan koffeinet i en PWO göra att du känner dig darrig, få dålig sömn, magproblem och ett hjärta som pumpar snabbt.

Därför är det viktigt att du har koll på hur mycket koffein som finns i pulvret du köpt. För mycket koffein kan få en motsatt effekt och göra dig ofokuserad, stressad och skakig.

En annan vanlig bieffekt är att huden börjar klia. Det orsakas av aminosyran beta-alanin.

Det händer för det mesta när du konsumerat för stora doser av aminosyran. Den här sidoeffekten brukar försvinna efter ett tags användning.

Kreatin, och framförallt kreatinmonohydrat, kan orsaka magproblem för oss med känslig mage. Om du blir förstoppad, får diarré eller magont av ditt PWO, kan det vara bra att testa en pre-workout utan kreatin.

Undvik att ta PWO på kvällen eller efter middagen, då effekten kan påverka din sömn.

Var alltid försiktig och noga med vad ditt PWO innehåller. För stora doser av olika ingredienser, framförallt koffein, kan orsaka negativa bieffekter.

Vad händer om man tar PWO utan att träna

Namnet på kosttillskottet är pre workout, det vill säga, något du tar precis innan träning.

Men bara för att namnet säger en sak, så behöver kosttillskottet inte enbart användas till den aktiviteten. Även om den är designad med fysisk ansträngning i åtanke.

Det är fullt möjligt att använda PWO likt en energidryck eller kaffe, för att få mer energi och fokus. Du kan med fördel, i vissa fall, använda din pre-workout innan du ska till jobbet eller skolan.

Svaret är alltså: ja, du kan använda PWO även när du inte tränar.

Men det finns tre saker att komma ihåg:

  • Alla PWO lämpar sig inte för annat än vid träning
  • Effekten på PWO kan avta vid regelbunden användning
  • Vad du gör istället är av betydelse

Även om det inte är farligt och även om du kan se fördelar med att använda PWO innan en hård arbetsdag, rekommenderar vi ändå att du håller kosttillskottet till din träning.

Innehållet är oftast optimerat för fysisk aktivitet och vid regelbunden användning så kan effekterna börja avta. Du vill väl inte gå miste om det? Om du behöver piggas upp är det nog bättre att ta lite kaffe istället.

Läs också